Debat
4   12

Kronik i Altinget: Voldsmandens nye veto kan og skal bekæmpes

I morgen skal der være forespørgselsdebat i Folketinget om brugen af Muhammedtegningerne i undervisningen. I denne kronik gør jeg status på debatten om voldsmandens nye veto og kommer med et opråb til politikerne.

Foto: Thomas Bresson

"Nu er det ikke længere kun, hvad nogle har set som respektløse provokatører og kyniske bladsmørere, der står for skud.

Artiklen fortsætter under banneret

Nu er det også dygtige, engagerede og velmenende lærere, som skal tilrettelægge deres undervisning i overensstemmelse med teokratiske normer eller dø. Hvis voldsmanden med sit første veto brækkede demokratiets ben, stikker han nu en kniv ind i demokratiets bløde bug.

(...)

Og den offentlige debat nåede desværre aldrig rigtigt videre end til at klargøre lærerstandens udprægede berøringsangst samt indædte modstand mod at blive tvunget til at vise tegningerne, før sendefladen blev ryddet af andre dagsordener.

Men det nye veto rummer et potentiale, som kalder på nytænkning. Undervisning er nemlig ikke afhængig af lærerinvolvering på samme måde, som satire er afhængig af satirikerinvolvering. Det er faktisk muligt at undervise vores skoleelever i tegningerne, uden at det er lærerne, der skal stå for det."

Læs hele kronikken her (ikke bag betalingsmur):

https://www.altinget.dk/uddannelse/artikel/kronik-voldsmandens-nye-veto-kan-og-skal-bekaempes

 


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ