Lærere: Nødundervisning gav bedre skole

Færre elever per lærer, kortere skoledage og mere udendørsundervisning giver færre konflikter, bedre trivsel og større fagligt udbytte, vurderer lærerne i en undersøgelse, som DLF har gennemført blandt medlemmerne.

Publiceret

Coronaundersøgelser

 

  1. undersøgelse blev gennemført under nedlukningen fra den 3. tilden 8. april 2020. 2.035 lærere og børnehaveklasselederedeltog.
  2. undersøgelse blev gennemført da 0. -5. klasse var tilbage påskolen fra den 28. april - 4. maj 2020.  1.568 lærere ogbørnehaveklasseledere deltog.
  3. undersøgelse blev gennemført i perioden med delvis og fuldgenåbning fra den 17. til den 28. juni 2020. 1.505 lærere ogbørnehaveklasseledere deltog.   

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Over 90 procent af lærerne mener, at det havde en positiv betydning for undervisningen og for trivslen blandt eleverne, at de underviste på mindre hold, da de efter coronanedlukningen vendte tilbage til skolerne. Omkring 90 procent mener, at kortere skoledage gav eleverne bedre udbytte af undervisningen og bedre trivsel.

DLF har spurgt lærerne, til deres oplevelser og erfaringer med undervisningen i forårets skole. Først under nedlukningen og fjernundervisning, dernæst til første fase af genåbningen, hvor de mindste elever kom tilbage, og til sidst da alle elever var tilbage under anderledes rammer. Resultaterne af undersøgelserne har DLF samlet i en pjece, som i dag offentliggjort før DLF's Skolemøde i eftermiddag. Her samler DLF politikere, forskere og skoleinteressenter for at mødes og tale om skolens udvikling. Der er blandt andet fokus på, hvilke perspektiver corona har sat på undervisningen. 

Lærere har høstet gode erfaringer under corona

Nødundervisningen efter genåbningen foregik på mange forskellige måder.

Ny undersøgelse: Eleverne holder det faglige niveau trods corona 

Rikke Loft fra Nyboder Skole i København er en af de lærere, som synes, at kortere skoledage og mindre hold gav god mening.

"Klasserne er mindre i skole, men jeg tror ikke, det fører til et læringstab, fordi vi har så god en normering, fordi der er plads, og fordi vi ikke skal bruge tid på trivsel og konfliktløsning", lyder det i en kommentar fra hende i DLF's undersøgelse.

Også Anne Hammer, som er lærer på Elsted Skole i Lystrup har haft gode erfaringer under corona.

"Jeg har oplevet, at eleverne har haft færre konflikter og mere overskud i coronaskolen. Det, tror jeg, skyldes flere ting, bl.a. de kortere skoledage, mindre klasser, faste legegrupper og færre lærerskift i løbet af skoledagen".

 

DLF: Lad os inspirere af ny viden

73 procent af lærerne svarer, at de under nødundervisningen underviste mere udendørs end de plejer. 85 procent vurderer, at den udendørs undervisning fremmer trivslen blandt eleverne. 51 procent mener, at den udendørs undervisning har betydning for det faglige udbytte.

Formand for Undervisningsudvalget i DLF Regitze Flannov håber, at politikerne er klar til at bruge erfaringerne fra nødundervisningen, når de drøfter skolens fremtid.

"Vi skal analysere tiden med nødundervisning og fortsat lade os inspirere af den viden, vi allerede har fra forskningen om grundlaget for god undervisning. Det, vi ved, virker: Flere lærere om eleverne, styrkelse af klassefællesskabet, frihed til faglighed og klog brug af digitale muligheder", skriver hun i forordet til en publikation, hvor tallene fra tre medlemsundersøgelser i dag bliver offentliggjort.

Læs mere

Publikation om undersøgelserne (pdf)