Lærer til lærer
4   6

Fjernundervisning - Lærerne var ikke forberedt! Dog mulig løsning!

Kære alle. I min optik var lærerne ikke klar til at give fjernundervisning. Fjernundervisning er ikke bare at lægge opgaver ind og så tro på eleven laver det og får hjælp derhjemme. Det pres kan forældrene derhjemme heller ikke stå med. Desuden er der jo os der har undervisningspligten. Fjernundervisnings kvalitet skal være næsten ligeså god som undervisningen der sker i klasselokalet. Kan det lade sig gøre? - Ja, det kan det. Har vi løst den opgave? Nej, det har vi ikke... endnu! Hos os, var vi heller ikke klar og vi er heller ikke kommet i mål. Men når jeg læser forældre sure opstød efter det andet på diverse social platforme, så føler jeg alligevel at vi er lidt tættere på en andre! Men jeg vil løbe med mindre kollegaer og ikke foran dem!

Jeg starter med at give en åben invitation.  Send en mail til lass7717@vejenskoler.dk hvis du gerne vil have et kort oplæg, samt prøve følge en undervisning på torsdag (19.03.2020)

 

Oplæg.  10.30 - 11.00 --> velkomst, rundtur i Discord.  11.00 - 11.30 --> Tilskur i undervisning i en 8. klasse.  11.30 - 11.45 --> Spørgsmål og svar. 

Selve indlæg:

Artiklen fortsætter under banneret

Kl.9.30 d. 16.03.2020  Det er mandag morgen, læreren sidder klar, og det samme gør 25 elever. "Kan i høre mig?"  Eleverne svare, nogen svare ikke. Læreren og eleverne sidder på Discord, hvor de er oprettet en server kun for udskolingen. (7-9 klasse).

 

 Mandag morgen startede fjernundervisningen, vi havde besluttet os for at prøve kræfter med Discord, et program de unge bruger til at snakke, dele billeder osv. Discord blev udviklet til gamere, men den har også mange andre brugsmuligheder. 

 

Det var mig selv der forslog det til mit team, da vi fik beskeden torsdag morgen, at nu skulle eleverne hjem og der skulle påbegyndes fjernundervisning. 

Jeg startede med at oprette en server, lave klasselokaler 9.a , 9.b, 9.c og derefter i hver klasselokale lavede jeg fagrum.  Derefter opsatte jeg roller 7.a, 7.b osv. Som eleverne kunne få.  Alt dette forbedrelse tog knap 2 timer. Men nu havde jeg lavet et forum hvor hver elev havde sin klasse, hvor eleverne ikke kunne læse hinandens klasse eller gå ind i hinandens undervisning. 

 

Nu sidder vi her dag 2.  Fejlene der var der igår, er væk.  udfordringer er blevet mindre, og det går hverdag i den. Eleverne arbejder med opgaver, møder op til undervisningen.

Forældrene har fået info, og ved hvordan det skal foregå, og kan fokusere på alt det andet der er i hjemmet! 

Min største frygt i starten var at jeg var den eneste der ville bruge det, men mit team har virkelig taget det til sig, og det er et krav for succes det er dit team er med dig. 

Hvorfor Discord?

  • Størstedelen af unge over 13 år kender det. 
  • Nemt layout at finde rundt i. 
  • Gratis
  • Kræver ikke at man skal hente et program. 
  • Mulighed for at streame, skærmdele, sende filer, mute, oprette rum, tildele roller. 
  • Kræver ikke bruger oprettelse, derfor ikke nogen personlige data. 
  • Nemt at lære. 

 

Billede herunder at fra dagens undervisning. Karina (lærer) er live med undervisningen og alle de andre er hendes klasse. 


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

It-netværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for it i folkeskolen. 

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
1.888 andre er allerede tilmeldt