Istapper i lommerne

En tilfældig uge med alt fra undervisning og møder til våde snørebånd og lommer. Annika Bay fortæller om sin uge og viser sit skema

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Mandag den 6. januar

Jeg vågnede op til et snedækket Vordingborg, men fik heldigvis et lift af en kollega. Jeg var i klassen allerede 7.30 for at se, hvordan det stod til, og om fiskene havde overlevet juleferien. Årets første kryds i protokollen og morgenens faste ritualer med mælkemærker og dato kan lige nås, inden morgensangen med resten af indskolingen kalder.

Da vi kommer tilbage til klassen, fortæller eleverne historier fra deres juleferie. De fleste fortæller om nytårsfest, fyrværkeri og deres sene sengetid. Oplægget til ugen er repetition, da 16 dages juleferie kan fylde mere i elevernes hoveder end bogstaver og tal. Vi begynder i matematik med at tælle, kigge på matematiske tegn og gøre matematikbogen færdig.

Timen er slut, og eleverne skal ud i sneen. Jeg binder våde snørebånd og beroliger nogle af eleverne, der har hørt skrækhistorier om 'vaskere' fra de store. Der er tid til at kopiere og et lille smut ind på lærerværelset. Så tilbage til klassen. Nogle har fået en snebold i hovedet, græder og skal trøstes, og jeg fjerner sne fra øregangene.

Dansktimen går med at træne bogstaverne og deres lyde. Vi bruger spejle, så eleverne kan se, hvordan deres mund og tunge former sig ved de forskellige bogstaver.

11.15 spiser eleverne frokost, jeg læser historie imens. 11.30 har de fri, og der skal endnu en gang bindes snørebånd og mindes om, at jakkerne skal lukkes.

Normalt forbereder jeg mig på skolen, men med al den sne vælger jeg at tage hjem og forberede mig. Om aftenen bruger jeg et par timer på at skrive nogle af børnenes historier ind på computer, skrive et forældrebrev og få de sidste ting på plads til tirsdagens undervisning. Er færdig 21.30.

Tirsdag den 7. januar

Dagen starter med en gårdvagt i indskolingen. I dansk gør vi læsebogen færdig og repeterer alfabetet. Eleverne skal ved hjælp af mimik og lidt udklædning sige et bogstavvers for klassen. Sidste del af timen evaluerer vi på første halvdel af skoleåret. Eleverne er glade for at gå i skole, selvom det nogle gange er lidt hårdt med de mange lektier. De synes, de har lært noget. Det er dejligt at få at vide. Og så er der megen snak i timerne, fortæller nogle stykker - en problematik, vi med jævne mellemrum debatterer. I frikvarteret kopierer jeg forældrebrevet og henter nye matematikbøger på depotet.

Efter pausen har jeg 1.b (Kristians klasse) i natur/teknik. Her er det oplagt at tale om sne. Vi snakker om frysepunkt, vejsaltning, sneens former og egenskaber, og hvad man bruger sne til i Grønland. Så går vi en tur i sneen. Vi ser på sneen, og hvordan den smelter forskelligt, alt efter om snebolden ligger på flad hånd, i vanten eller i munden. Til sidst får eleverne lov til at lege, men én får en vasker, og det ender med, at vi går op i klassen med en grædende og en vred elev.

Efter frokost har jeg et møde om en elev. Jeg går fra skolen og er hjemme omkring 14.00. Kigger nogle notater igennem til onsdagens møde om indskolingen, skriver logbog og kigger på dansk til onsdag. Er færdig 15.30.

Onsdag den 8. januar

I de første timer har jeg natur/teknik med 'min egen klasse'. Jeg kører parallelle forløb i de to klasser, så vi arbejder med sne, som 1.b gjorde i går. I frikvarteret har jeg gårdvagt, og der er gang i den. De store kaster med sne, de små er bange, en elev græder, jeg trøster og skælder ud. Da vi kommer op i klassen, opfordrer jeg nogle af eleverne til at tømme deres lommer for istapper. Man kan sætte spørgsmålstegn ved, om undervisningen fra de første timer har båret frugt.

Herefter har jeg dansk med et hold elever fra både min og Kristians klasse. Vi varmer op med en ordleg, og bagefter vælger eleverne sig ind på et af fire sprogværksteder. I spisepausen skriver Kristian og jeg en seddel til forældrene om idræt i morgen, der skal foregå i sneen. I den sidste time er vi på biblioteket.

Eleverne går hjem, og jeg ordner nogle praktiske ting. 13.30 har jeg møde med indskolingsteamet. Vi debatterer idealerne for en ny indskolingsstruktur og udformer et notat til inspektøren om vores tanker. Jeg er hjemme klokken 17, får lidt mad og så tilbage på skolen til et møde om den nye skolestruktur med planer om at fjerne vores overbygning. Mødet starter klokken 19.00 og varer lidt over to timer. Jeg er hjemme 21.30 og må indrømme, at jeg er lidt træt. Læser avis og ser nyheder, mens jeg tænker igennem, hvad vi skal lave i morgen. Det meste af forberedelsen har jeg lavet tidligere.

Torsdag den 9. januar

Mange forældre møder op med kælke og forventningsfulde børn. Vi mødes med 1.b udenfor. En del skal huskes på hue og vanter, så de må tilbage til klassen.

Dagens første frikvarter går med at diskutere mødet i aftes og tilrettelægge en kollegas tre ugentlige støttetimer i klassen.

I dansk har vi igen holddeling, og efter en anden opvarmningsleg fortsætter vi med sprogværkstederne fra i går.

Dagens sidste time er med en enkelt elev i dansk som andetsprog. Vi træner forlyde og bogstaver, spiller vendespil og kort. Til sidst fodrer vi fiskene, mens vi taler om dem.

Igen i dag tager jeg hjem for at forberede mig. Det er mest praktiske ting, der skal på plads. Jeg bruger en times tid.

Fredag den 10. januar

Jeg cykler i skole. I dag skal vi se en cirkusforestilling, som 3. klasse har lavet. Vi når at snakke lidt om cirkus, inden vi går til forestillingen. Bagefter taler vi om forestillingen og de bedste numre. Så er der igen masser af våde snørebånd, der skal bindes, eleverne holder frikvarter, og jeg kopierer en sang, vi skal bruge i næste time. På biblioteket kigger jeg efter egnede bøger til næste uge, hvor vi skal arbejde med eventyr.

Efter frikvarteret læser vi dagens læselektie igennem, og de elever, der ikke er færdige, arbejder med matematikbøgerne. Vi synger 'Snemand Frost og frøken Tø' og taler om tø og kærlighed, kærester og snemænd. Flere har en snemand i haven, og én fortæller om en hund, der tissede på hans snemand, der blev skæv og væltede.

Til frokost har jeg lavet en eventyrquiz, en opvarmer til næste uge. I pausen bliver jeg i klassen og retter matematikbøgerne. I ugens sidste time har jeg otte børn til 'lektiecafe'. Vi går i computerrummet og arbejder med dansk- og matematikspil. 12.45 er vi tilbage i klassen. Jeg tager hjem og vælger at lægge den kommende uges forberedelser lørdag. Det vil tage et par timer.

mhedegaard@dlf.org

mandagtrisdagonsdagtorsdagfredag 8:00GårdvagtMorgensangMatematikGårdvagtDanskNatur/teknik 1.aGårdvagtIdræt: KælketurDanskMusik: Cirkus 10:00 Dansk Natur/teknik 1.b Dansk Dansk Dansk mat. og musik 12:00 Møde Kl.t./bibl. Dasnk andetsprog Lektiecafe 14:00 ForberedelseForberedelseMødeForberedelse 16:00 18:00 Forberedelse Møde20:0022:00Forberedelse