Planen er at Søborgmødet skal være en årlig begivenhed, fortæller programchef for børn, unge og science i Villum Fonden, Agi Csonka.

Konference om science-kapital og dannelse til fremtidens samfund

Villum Fonden og Astra holder i dag konference om 'science-kapital' med debat om, hvordan naturvidenskab og teknologi bliver en del af almendannelsen. Søborgmødet kalder de det nye initiativ, som de regner med bliver årligt tilbagevendende.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Det er et forsøg på at se naturfagsundervisningen med nye øjne og bedre kunne bidrage til børn og unges almene dannelse - naturfaglig dannelse, fortæller programchef for børn, unge og science i Villum Fonden, Agi Csonka.

"Vi har samlet en række mennesker, der interesserer sig for skoleudvikling og naturvidenskab, og så vil vi tale om, hvad der er de store udfordringer. Vi lever i en tid med fake news, klimakrise, øget databrug og overvågning, så hvordan sikrer vi bedst at eleverne forstår teknologien og naturvidenskaben? Vi ønsker at sikre et demokratisk samfund her i vores teknologiske tidsalder", siger Agi Csonka.

Naturfag er et ekstra sprog for eleverne

Mødet finder sted i Søborg, hvor Villum Fonden har hovedsæde.

Hun fortæller, at science-kapital er et begreb i England, hvor de har operationaliseret det og kan måle på det. Det er professor Louise Archer fra University College London, der fortæller om de britiske erfaringer med at bruge science-kapital til at folde naturvidenskaben ud og få flere elever med.

Blog: Sorø-mødet 2018 set med en lærer-uddannets øjne

Konferencen har omkring 70 inviterede. Naturfaglig konsulent på folkeskolen.dk Mette Mellerup er en af deltagerne. Hun er med til at holde en af tre workshops om science for alle, og hvordan man får alle med i naturfagsundervisningen. Andre taler om science i hverdagen, om hvordan det naturvidenskabelige bliver en naturlig del af børn og unges liv - også i fritiden. Hvordan bliver lærere dygtigere til at styrke elevernes science-kapital, er emnet på en tredje workshop.

Sorø-møde: Naturfaglig dannelse er almen dannelse

På konferencen vil der også være en paneldebat om hvordan naturvidenskab og teknologi bliver en del af almendannelsen. Her vil paneldeltageren være formand for Undervisningsudvalget i DLF, Regitze Flannov, undervisningsordfører for Venstre Ellen Trane Nørby og formand for Rektorkollegiet, Danske Professionshøjskoler, Stefan Hermann.

Planen er, at Søborgmødet bliver en årlig begivenhed.