Forældre engagerer sig i skolen

Danske forældre er meget interesserede i deres børns skole, viser Gallup-undersøgelse

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

De fleste danske forældre er engagerede i samarbejdet med deres barns skole, viser en ny undersøgelse, som Gallup har foretaget for Undervisningsministeriet.

Ikke alene er forældrene som hovedregel tilfredse med skole-hjem-samarbejdet. De bruger også meget tid på det, og fire ud af ti er parate til at gøre endnu mere.

'Man hører tit lærere kritisere forældre for at være for kritiske og stille for høje krav, men der tegner sig snarere et billede af forældrene som fællesskabsorienterede end som halvdovne forbrugere', sagde undervisningsminister Margrethe Vestager, da hun i sidste uge fremlagde undersøgelsen på et pressemøde.

Hun tog dog et lille forbehold for analysen, der bygger på svar fra 800 forældre med børn i folkeskolen eller en privat grundskole.

Måske har forældrene overdrevet deres egen indsats lidt, fordi det ligger i tidsånden, at man bør interessere sig for sit barns skole.

Ifølge undersøgelsen bruger den gennemsnitlige forælder hver måned tre timer på forældremøder, skolesamtaler og praktiske opgaver på skolen.

Dertil kommer lektiehjælp og lignende.

'Det mest overraskende er, at over halvdelen har deltaget i praktiske gøremål på skolen', sagde Margrethe Vestager. Hun er meget positiv over forældrenes engagement, der ser ud til at række ud over interessen for den enkelte søn eller datter.

For eksempel mener langt de fleste forældre, at det er deres ansvar at engagere sig i, hvordan klassen som helhed fungerer. Kun 12 procent mener, at det alene er skolens opgave.

De fleste forældre vender også mundvigene op, når de skal karakterisere skole-hjem-samarbejdet.

81 procent siger ubetinget ja til, at de er tilfredse med samarbejdet med skolen, mens yderligere 12 procent siger 'ja, men kun i begrænset omfang'.

Kun syv procent er utilfredse.

Tilfredsheden er dog størst blandt forældre med børn i de små klasser.

En ud af fem forældre mener nemlig ikke, at de løbende bliver inddraget i væsentlige beslutninger omkring børnenes skolegang.

Når forældrene selv skal sige, hvad der er vigtigst i samarbejdet, kommer åbenhed fra skolen/lærerne ind på en absolut topscorer. 42 procent angiver det som det vigtigeste. Dernæst følger modtagelse af god information.

Maria Rørbæk er freelancejournalist

Læs mere på Undervisningsministeriets hjemmeside, www.uvm.dk

Folkeskolen til debat

Selv om Gallup-undersøgelsen viser, at forældrene allerede er engagerede i deres børns skole, skal opbakningen til folkeskolen gerne blive endnu større.

Det er målet med en folkelig debatkampagne, 'Den Fælles Folkeskole', der netop er sat i gang af Undervisningsministeriet og Skole og Samfund.

Formålet er at få lærere, forældre, elever, politikere, skoleledere og medier til at gå i dialog om folkeskolen. Det skal blandt andet ske gennem pjecer med fakta og debatoplæg, lokale møder og internetsiden www.skoledebat.dk

Kampagnen kører i to år, og det er meningen, at der skal afholdes 450 debatmøder på skoler og forsamlingshuse i hele Danmark.

Ud over skole-hjem-samarbejdet er temaerne blandt andet undervisningens indhold, rummelighed og undervisningsdifferentiering.

I alt er der sat ti millioner kroner af til projektet.