Karakterdannelse

Mette Gaarde Vedstesen

Lærer i dannelsesprojekt: "Pendulet er svinget for langt mod det individualistiske”

Mette Gaarde Vedstesen er lærer i indskolingen på Mølleskolen i Ry og har sammen med seks kolleger i indskolingen fået fem dage i dette skoleår til at udvikle undervisningsmaterialer til karakterdannelse.

Publiceret Senest opdateret

Det er et vildt spændende projekt. Det ligger mig nær at få karakterdannelse til at balancere med uddannelse.

Man er nødt til at dannes for at være en del af et fællesskab. Det er fællesskabet, der skal i fokus. Det har ikke været synligt og værdsat, fordi man ikke kan måle på det. Derfor har vi måske glemt at have fokus på det. Pendulet er svinget for langt mod det individualistiske, og pludselig står vi i nødsporet og skal få det til at svinge den anden vej. Det er jeg meget optaget af, for det er for mig en essentiel del af det at være lærer.

Indskolingen er fundamentet for resten af skolen. Vi har det som fast punkt på vores teammøder. Vi taler om, hvad der ligger i karakterstyrker som empati og vedholdenhed for at få det til at rodfæste sig og få det til at blive en del af vores undervisning og vores sprog.

For at give børnene et sprog for det har vi udviklet en række personaer med hver deres karakterstyrke. Vi har for eksempel Empatiske Ella, Taknemlige Thor og Nysgerrige Nadia. Tanken er, at alle børn skal føle, at de kan spejle sig i personaerne. Derfor er der tænkt over, at de har briller, forskellige hudfarver og navne. Det skal ikke bare være Emil og Signe – der er ikke meget diversitet her, men de skal også bruges på andre skoler.

De skal laves til en stor uro. Ligesom vi har tal og alfabetet hængende i klassen, så skal vi også have karakterstyrkerne hængende og tale om dem. Vi vil gerne have en forfatter til at skrive historierne om dem, så vi kan læse dem med børnene.

Vi skal udvikle værktøjer til, hvordan vi kan kommunikere med forældre til forældremøder og til skole-hjem-samtaler. Ligesom vi taler om, hvordan det går med matematik, så skal vi tale om karakterdannelse. Forældrene er med. Det bliver som lærer legalt at sige til forældre, at vi måske ikke skal tage særligt hensyn til dit barn, men vi skal tage hensyn til, at dit barn kan være i fællesskaber.

Det er godt, at vi taler om, at vi skal undervisningsdifferentiere. Vi skal tilpasse os de enkeltes behov, men de skal også tilpasse sig fællesskabet. Det har tippet. Nogle børn har brug for særlige indsatser, men alle børn vil gerne være en del af fællesskabet.