Mange elever sendt bidrag ind til sidste års konkurrence om at vinde et besøg af Sebastian Klein.

Gratis ADHD-kampagne opfylder et stort behov hos lærerne

Skolekampagnen Vild og Stille oversteg i den grad forventningerne, da ADHD-foreningen lancerede den sidste år. Kampagnen kører videre i år i mindst 925 klasser i indskolingen. Det er stadig muligt at tilmelde sig og sikre sig undervisningsmaterialet.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Det kan være svært for alle børn at skulle sidde stille og lytte, men det er især vanskeligt for børn med ADHD at holde koncentrationen i en hel skoletime. I Vild og Stille-kampagnen mærker alle elever i klassen gennem en række simple lege, hvordan det er at have uro i kroppen.

I en af legene prøver eleverne at sidde stille, mens de bliver kildet med en fjer, og i en anden skal de tegne noget bestemt, mens det halve af klassen larmer rundt om dem. Tanken er, at legene fører til en snak om ro og uro, så eleverne bliver bevidste om, at nogle har mere svært ved at koncentrere sig end andre.

Overvældende interesse kom helt bag på foreningen

Sidste år deltog indskolingsklasserne fra over 900 skoler i kampagnen. I år har over foreløbig 925 klasser tilmeldt sig.

"Tallene kan ikke helt sammenlignes, for sidste år tilmeldte én lærer hele skolen, så den enkelte skole kan have haft flere klasser med. I år har vi bedt den enkelte lærer om at tilmelde klassen, så vi kan vi følge op med e-mail og nyhedsbreve direkte til læreren", fortæller Camilla Lydiksen, der er konstitueret direktør i ADHD-foreningen,

At der deltog så mange skoler i kampagnens første år kom bag på ADHD-foreningen.

"Vores rådgivere sagde, at vi skulle være glade, hvis vi kom ud på 12 procent af skolerne, men vi fik materialet ud på 36 procent. Lærerne står over for store forandringer i elevsammensætningen, og de sukker i den grad efter materiale at undervise efter. Her får de noget tilsendt, som er let at bruge, og som ikke kun handler om nogle få elever, men om de mange. Alle børn har opmærksomhedsforstyrrelser", siger Camilla Lydiksen.

Nyt at kampagnen også inddrager forældrene

Vild og Stille har et tvist af inklusion, men handler ikke specifikt om ADHD, understreger direktøren.

"Det er sjovt at arbejde med for alle børn. Lærerne vil gøre det bedste for deres elever, og redskabet er både sjovt, nemt, lærende og legende. Hvis vi havde lagt alt for mange oplysninger om ADHD ind i det, havde vi risikeret at forvirret lærere og elever. I stedet har vi sørget for, at de kan få en snak om noget, som er en lille smule farligt, uden at det hænger nogen ud.

Som noget nyt henvender kampagnen sig nu også til forældrene. Med materialet følger et brev, som lærerne kan sende med eleverne hjem. Her kan forældrene læse om ADHD, ligesom ADHD-foreningen opfordrer dem til at gå ind i et elektronisk spørgeskema med syv spørgsmål, som skal få forældrene til at tænke over, om de selv gør nok for at styrke fællesskabet i klassen.

"Inklusion er ikke kun skolens ansvar. Forældrene skal bakke op om det", siger Camilla Lydiksen, der lokker forældrene til at svare med chancen om, at de kan vinde et besøg af fortælleren Sebastian Klein til barnets klasse.

Pixibog på vej til samtlige elever

Vild og Stille-kampagnen var i foråret nomineret til Postdanmarks Direct Marketing Prisen 2011 i kategorien integreret business-to-business, men vandt dog ikke. Men kampagnen er kommet for at blive, vurderer Camilla Lydiksen.

"Vi fortsætter, så længe skolerne synes, at materialet er relevant. En af vores ambassadører er forfatteren og psykologen Renée Toft Simonsen, og vi har før haft hende til at skrive en børnebog om en dreng med ADHD. Nu har hun skrevet en Vild og Stille-pixibog, som handler om, at vi er forskellige, men at alle er gode til noget. Vi er ved at skaffe penge til at få den trykt og sendt ud til samtlige elever i 0., 1. og 2. klasse", siger direktøren, der håber at have finansieringen på plads i løbet af et halvt års tid.

Der var oprindeligt tilmeldingsfrist til kampagnen før sommerferien, men ADHD-foreningen har forlænget den til 15. august. Materialet er gratis og bliver sendt ud i uge 37, der er international ADHD-uge. Læs mere via linket til højre.