Dr. pæd og prorektor Alexander von Oettingen var på kongressen i samtale med formanden for Dansk Psykolog Forening og Jeanette Sjøberg fra DLFs hovedstyrelse

Psykologformand: Lærerne må hjælpe politikerne

Politikerne har ikke de fagprofessionelles viden, derfor er det vigtigt, at lærerne kommer med deres bud på, hvordan skolen skal indrettes, siger formand for Dansk Psykolog Forening.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

En rød sofa og to magelige lænestole danner rammen om en halv times samtalesalon. DLF har inviteret formanden for Dansk Psykolog Forening Eva Secher Mathiassen og dr. pæd. og prorektor ved UC Syd Alexander von Oettingen hen i de bløde stole på scenen som et anderledes kongresindslag. Samtalen skal lede frem til en debat på kongressen, som skal føre til en beslutning om, hvorvidt DLF skal gå videre med at udvikle et skoleideal eller ej.

"Den demokratiske debat er udfordret. Og vi har virkelig brug for, at vi får skabt en debat. Og derfor har vi inviteret to udefra", lød begrundelsen fra hovedstyrelsesmedlem Jeanette Sjøberg, som styrede samtalesalonen.

Dr. pæd om skoleideal: Dannelse, retfærdighed og velvære

Opfordring til lærerne: Deltag i debatten

Eva Secher Mathiassen synes, der lige nu er god grund til, at DLF kommer med lærernes bud på, hvilken retning skolen skal gå. Hun mener, at politikerne har grebet det "helt forkert an".

"Dem, som er de styringsprofessionelle, de ved meget om styring, men de ved ikke så meget, om det, de styrer. Herunder ved de ikke særlig meget om, hvad der virker godt i folkeskolen", siger hun.

"De kan måle på nogle bestemte parametre. Men der hvor lærerne skal gøre deres stemme gældende og påvirke den styringslogik, det er på, hvordan indretter vi folkeskolen, så politikerne kan få svar på, hvordan indretter vi den her butik på en måde, så børnene har det bedste udviklingsrum både personligt og læringsmæssigt i forhold til at blive livsduelige voksne".

Alexander Von Oettingen mener også, at det vil gøre skolen godt, hvis DLF udvikler et skoleideal. Men han understreger, at lærerne også skal anerkende de bevæggrunde, der er for skolens udvikling lige nu.   

"Jeg tror faktisk godt, de ved, hvad de gør. Men de ved det ud fra deres perspektiv. De ved det ikke, som lærerne ved det. Men det er vigtigt at anerkende, at der er forskellige bud på og forskellige greb om skolen. Det er den kamp, man skal træde ind i".

Kongres 2016: DLF vil udvikle skoleideal

Styringslogik inficerer fagprofessionelle

Eva Secher Mathiassen holder fast i, at de styringsmekanismer som lige nu fylder i mange offentlige erhverv er forfejlede.

"I psykiatrien måler man meget på, hvor mange gange man gør ting, eller hvor mange gange har du kontakt til patienten. Vi måler overhovedet ikke på, om det vi gør, har betydning for, at patienterne bliver raske", siger Eva Secher Mathiassen og siger det kan overføres til mange offentlige erhverv. "Det gør, at den styringslogik kommer til at inficere den gerning, som den fagprofessionelle har".

"Man har ikke indrettet det her styringssystem ud fra, hvad lærergerningens fornemste mål er, så vi altså helt på vildspor. Jeg vil opfordre jer lærere til at deltage i debatten", gentog hun. 

Men også hun understregede, at lærerne skal lytte til politikerne og andre interessenter omkring skolen. 

Lærerne skal anerkende, at politikerne vil det bedste for skolen

"Men hvad er dine gode råd, når vi skal til at diskutere skoleideal?", spørger Jeanette Sjøberg.

"I skal skifte perspektiv og anerkende at politikerne og de styringsprofessionelle også vil det bedste for skolen. Der er noget styringslogik og økonomi, men inden for de rammer, er jeg ganske sikker på, at de har de bedste intentioner. De kan noget. Og I kan noget, som ikke får lov til at få den fornødne effekt på den måde, man styrer skolen på. Og den stemme skal I gøre gældende", lyder rådet fra Eva Secher Mathiassen.