Lærer til lærer

Charme, selvtillid og et lækkert sprog

Blog-indlæg skrevet på DLF's inspirationskursus for sprogfag i Bjerringbro d. 12-13. marts 2015 Allan Løvkvist, Martin Pilgaard, Charlotte Bering Nielsen, Hanne Boe, Jette Volck Madsen

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

“Durch, für, gegen, ohne, wider, um - kennst du nicht den Akkusativ, dann bist du wirklich dumm!” Sådan har det lydt, og lyder stadig, i mange klasseværelser rundt om i landet. Men bliver vi virkelig mere dumme af ikke at kunne akkusativ? De nye, forenklede læringsmål i tysk lægger op til, at eleverne skal have lyst til at lære. Sprogindlæringen skal være funktionel og give mening for eleven, og her trækker uendelige kasusbøjninger i den modsatte retning. Overdrevet fokus på korrektheden af det skriftlige arbejde kvæler den spirende lyst og nysgerrighed til at ytre sig mundtligt. Derfor er det vigtigt, at opgaverne i skolen bliver mere brugbare og virkelighedsnære, så eleverne forlader folkeskolen med en følelse af rent faktisk at kunne sige noget.