Anmeldelse

Tid til skrivning 2

Elegante rammer, som udvides

Et materiale, der tør opstille rammer, og som sender eleverne ud ad veje, der findes i de færreste undervisningsmaterialer.

Publiceret Senest opdateret
Tid til skrivning 3

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Tid til skrivning" tilbyder struktur, rammer og genrer i massevis. Samtidig jongleres der kompetent med forskellig organisering i elevopgaverne.

Fakta:

Titel: Tid til skrivning 3

Forfatter: Simon Skov Fougt, Kjell Lars Berge, Trine Gedde-Dahl, Anne Kristine Øgreid

Pris: 168,75

Sider: 64

Forlag: Alinea

Titel: Tid til skrivning 2

Forfatter: Simon Skov Fougt, Kjell Lars Berge, Trine Gedde-Dahl, Anne Kristine Øgreid

Pris: 168,75

Sider: 64

Forlag: Alinea

"Tid til skrivning 2" er bygget op omkring at skrive informerende, beskrivende, fortællende, argumenterende og reflekterende. Inden for disse genrer bliver eleverne guidet rundt i særlige kendetegn, forskellige repræsentanter for genrerne og hjælpes igennem en proces, der gør dem i stand til selv at skrive inden for genren.

Materialet lægger overordnet op til, at eleverne arbejder frem mod at blive selvstændige i deres arbejdsproces, at de spejler sig i og udfordres af deres klassekammerater. På den måde tilbyder materialet et udviklingspotentiale, som er værd at lægge mærke til. Konceptet er bygget op på et særligt skelet, hvor den gældende genre kort præsenteres, og der opstilles ledetråde til, hvad der er særligt vigtigt at lægge mærke til ved netop denne genre. Dernæst præsenteres en eksemplarisk tekst i tråd med den overordnede genre, for eksempel er en plakat, en tegneserie og et mødereferat eksempler under afsnittet om informerende tekster. Gennem tre stadier føres eleven med tydeligt læringsmål fra teksten til en selvstændig skriveproces.

De eksemplariske tekster vil jeg dog vurdere til at være af svingende relevans for eleverne. Smørrebrød, stærens liv og danseinstruktioner til Rits Rats rammer ikke målgruppen, men til gengæld trækker mange af de højaktuelle tekster om uddannelse, unges liv og raptekster op på relevansskalaen.

I løbet af bogen lærer eleverne flere relevante redskaber på både lavpraktisk og overordnet plan som at samarbejde i grupper, brainstorme, researche – alle forberedelser til den egentlige skriveproces. Materialet ville gøre sig godt i små kursusforløb, som kan lægges over kortere eller længere tid.

"Tid til skrivning 3" er en direkte forlængelse af 2’eren. Genrerne og opgavernes opbyggende karakter er bygget på det samme skelet, som eleverne kender fra foregående bog. Den selvstændige skriveopgave avancerer i dette hæfte, hvor der stilles mere specifikke og avancerede krav til skrivemåde, flere opgaver er i et vist omfang selvreflekterende. Samtidig åbnes der for yderligere kreativitet og udnyttelse af almen viden ud over det danskfaglige.

Teksterne er virkelig appellerende for målgruppen af elever, hvor der udfordres både menneskeligt og fagligt, men de hjælper også eleverne til at forholde sig kritisk til sociale medier.

Særligt interessant ved denne 3’er er, at der er stor vægt på den personlige indsigt samtidig med stort fagligt indhold. Det har potentiale!

Når eleverne det ønskede mål: At blive bedre til at skrive? Til det vil jeg sige: Jeg er overbevist.

Powered by Labrador CMS