"Regeringen lægger stor vægt på borgernes retssikkerhed og på, at borgerne har tillid til de afgørelser, der træffes. Det er derfor også en problemstilling, jeg netop har talt med KL om", skriver socialminister Manu Sareen i sit svar.

Socialministeren indskærper: Borgerne skal kunne have tillid til kommunale afgørelser

Regeringen lægger stor vægt på, at borgerne har tillid til de afgørelser, der træffes, skriver socialminister Manu Sareen (R) i en kommentar til Stig Langvads udsagn om, at handicappedes liv afhænger af et lotteri. Ministeren har indskærpet over for KL, at borgernes retssikkerhed skal sikres.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

En undersøgelse blandt de 22 handicaporganisationer med rådgivninger viser, at der er et generelt problem med retssikkerheden i kommunerne. Blandt andet foretages der ikke altid en konkret individuel vurdering af borgernes behov.

Et beskæmmende resultat, konstaterede Stig Langvad, formand for Danske Handicaporganisationer.

"Det betyder, at den enkelte borgers liv udspiller sig som et lotteri, hvor det er mere held end forstand, der afgør, om man får den rigtige hjælp. Det har ikke noget med retssikkerhed at gøre", sagde Stig Langvad på folkeskolen.dk for fem uger siden.

Stig Langvad: Handicappedes liv afhænger af et lotteri

Alle skal have afgørelser i overensstemmelse med loven

Det reagerede SF's Pernille Vigsø Bagge på. Hun bad socialminister Manu Sareen kommentere artiklen med Stig Langvad og spurgte samtidig, hvad han vil konkret vil gøre for løse de problemstillinger, Stig Langvad fremhæver.

Ud over manglende individuel vurdering af borgerens behov ligger de største problemer i uforholdsmæssigt lange sagsbehandlingstider, en sagsbehandling, der mangler helhedsorientering og sammenhæng og inddragelse af økonomiske hensyn i de enkelte sager.

Familier oplever stor forskel i kommunernes service til handicappede

Manu Sareen har nu svaret, og han understreger, at regeringen lægger stor vægt på borgernes retssikkerhed og på, at borgerne har tillid til de afgørelser, der træffes.

"Det er derfor også en problemstilling, jeg netop har talt med KL om. Jeg vil samtidig gentage, at jeg ikke tror, kommunerne har en strategi om at spare penge ved bevidst at træffe ulovlige afgørelser. Loven giver ikke ret til, at alle kan få præcis den ydelse, de helst vil, men alle borgere skal have afgørelser og ydelser i overensstemmelse med loven, og alle skal kunne have tillid til, at de får det. Det gælder ikke mindst dem, der kan have svært ved at kæmpe for sig selv", skriver ministeren.

Styrket vejledning af kommunerne og deres sagsbehandlere

Det er Manu Sareens mål, at kommunerne træffer korrekte og forståelige afgørelser i første omgang, så behovet for at klage bliver mindst muligt.

"Derfor er der taget en række initiativer for at styrke Ankestyrelsens vejledning af kommunerne og de kommunale sagsbehandlere. Ændringen af klagesystemet, hvor principielle sager nu behandles i første instans, betyder også, at kommuner hurtigere kan blive orienteret om korrekt praksis, så alle kommuner hurtigere kan undgå eventuelt forkerte afgørelser på områder, hvor der har været usikkerhed", lyder det fra Manu Sareen.

For at understøtte sagsbehandlingen på handicap- og udsatteområdet for voksne har KL og Socialministeriet i samarbejde udviklet voksenudredningsmetoden.

"Værktøjet understøtter sagsbehandleren i at komme igennem alle væsentlige skridt i sagsbehandlingen, så der kommer færre fejl i afgørelserne. Metoden understøtter også sagsoplysningen, så der kan træffes bedre og mere målrettede afgørelser og iværksættes mere målrettede indsatser", skriver Manu Sareen og tilføjer, at der er stor interesse for metoden i kommunerne.

Kommunen skal undersøge alle muligheder

Afgørelser efter serviceloven skal træffes på baggrund af faglige og økonomiske hensyn, og hjælpen skal tilrettelægges på baggrund af en konkret og individuel vurdering af den enkelte persons behov og forudsætninger i samarbejde med den enkelte, understreger Manu Sareen.

"Det fremgår af retssikkerhedsloven, at kommunalbestyrelsen skal behandle ansøgninger og spørgsmål om hjælp i forhold til alle de muligheder, der findes for at give hjælp efter den sociale lovgivning, herunder også rådgivning og vejledning. Kommunalbestyrelsen skal desuden være opmærksom på, om der kan søges om hjælp hos en anden myndighed eller efter anden lovgivning".

Kommunerne har skærpet vejledningspligt

Manu Sareen gør også opmærksom på, at der ikke er formkrav til klager på det sociale område. Det betyder, at en klage kan indgives skriftlig eller mundtligt. Borgeren kan altså blot meddele kommunen, at man ønsker at klage over afgørelsen.

"Folketingets Ombudsmand har i en sag om en ordblind kvinde udtalt, at retssikkerhedsloven indebærer, at forvaltningsmyndighedernes almindelige vejledningspligt er skærpet på det sociale område. Vejledningspligten var i den konkrete sag yderligere skærpet af, at borgeren havde et kommunikationsproblem".

En borger kan også lade sig repræsentere eller bistå af andre i en sag. Det gælder også ved en klage, og kommunen har pligt til at undersøge, om for eksempel pårørende kan inddrages, når der er tale om en person med betydelig nedsat psykisk funktionsevne.

"Kommunalbestyrelsen skal være opmærksom på, om der er behov for at bede statsforvaltningen om at beskikke en værge efter værgemålslovgivningen", skriver Manu Sareen.

Se hele svaret via linket til højre.

Læs mere

Manu Sareens svar