"På alle de områder venter der skolen et stort stykke arbejde, hvis man fjerner de stabilitets-mekanismer, som de her aftalebaserede systemer også er. For det er meget svært at få en arbejdsplads til at fungerer på baggrund af en konflikt", siger Stefan Hermann med henblik på, at arbejdstidsaftalerne kan være på vej ud af den danske folkeskole.

Metropol-rektor: "Vi har begået mange fejl undervejs"

Det har været alt andet end problemfrit at afskaffe de lokale arbejdstidsaftaler på professionshøjskolen Metropol. Der venter folkeskolen et stort stykke arbejde, hvis man fjerner de stabilitetsmekanismer, som aftalebaserede systemer er, fortæller Stefan Hermann.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Der findes ikke mange erfaringer med skoler uden en arbejdstidsaftale. Men professionshøjskolen Metropol er frontløber på området. Pr. 1. januar 2012 opsagde de deres lokale arbejdstidsaftale. Det været giftigt for arbejdsmiljøet, og underviserne har oplevet, at deres forberedelsestid er blevet kraftigt beskåret. Samtidig har Stefan Hermann, der er rektor på Metropol, været ude og argumentere for, at landets folkeskoler også skulle give slip på aftalebindingen og føre skole uden faste arbejdstidsaftaler.

Metropol-TR: Mangelende arbejdstidsaftale giver elendigt arbejdsmiljø

Stefan Hermann har været overrasket over, hvor hård en medfart han har fået for sin dobbelte rolle som analytiker og praktiker på den arbejdstidsaftalefrie skole.

Har ikke ført til flere timer Han mener ikke, at han på noget tidspunkt har italesat den nye model som en mirakelløsning - og på Metropols læreruddannelse har det ifølge Hermann ikke udløst en forøgelse af timetallet. Metropol har altså kun gennemført bruddet med arbejdstidsaftalen - de har ikke, som det er planen med folkeskolen, samtidig skruet op for timetallet.

"Når man ændrer på noget, som har været meget rodfæstet og overgår til noget andet som ikke er født i stor forbrødring - det var en brydsom proces, vi forhandlede i halvandet år - når man gør det, så har du ikke en situation, hvor du lydfrit overgår til en ny måde at gøre tingene på", siger Stefan Hermann til folkeskolen.dk.

Metropolstuderende: Underviserne forbereder sig for lidt

"Enorm" udfordring for folkeskolerne  Han kalder hele forløbet en stor læreproces på alle niveauer.

"Vi har begået mange fejl undervejs, og det mener jeg også, at vi har stået ved. Jeg har sagt undervejs, at en af de største udfordringer bliver den ledelsesmæssige udfordring i det her. Det skal være betryggende for medarbejdere, men også så lederne kan udnytte det råderum i forhold til at prioritere og organisere arbejdet på nye måder", siger Stefan Herman.

Stefan Hermann ser en stor udfordring for landets folkeskoler, hvis de skal indføre en skole uden arbejdstidsaftaler.

"Udfordringen er enorm, og det bliver ikke mindst en stor ledelsesudfordring. Det er en stor kulturforandring, for det er meget rodfæstede systemer. Vi har bevæget os i en mere fleksibel råderumsorienteret åben retning. Det er ikke kun den aftalebaserede tid, der afgør trivslen og kvaliteten i opgaven på en skole. Det gør ledelsen også, det gør organisation, det gør kompetencerne. På alle de områder venter der skolen et stort stykke arbejde, hvis man fjerner de stabilitets-mekanismer, som de her aftalebaserede systemer også er. For det er meget svært at få en arbejdsplads til at fungere på baggrund af en konflikt. Der skal både ledelsen og b-siden blive mere lydhøre", siger Stefan Hermann.

Ny arbejdstid presser Metropol-undervisere til kanten

Et større "Skønselement" Når man frigør aftalesystemet fra juraen, kræver det ifølge Stefan Hermann et system, hvor der er meget mere tillid parterne imellem.

"Vores retningslinjer baserer sig på en tillidskultur, som man skal arbejde på at skabe. Selvfølgelig skal det være sådan, at når man i god tid planlægger et modul- eller et semesterforløb. Så laver lederen og medarbejderne en aftale om tidens brug. Vi har gerne ville væk fra, at man opgør den i meget faste kasser med eksakte timetal."

Der faste timetal skal ifølge rektoren udskiftes til fordel for et større skønselement.

"Men det har aldrig været meningen, og jeg tror ikke, at det foregår på den måde, at folk er kastet ud på herrens mark. Derfor lytter vi meget til de spidsbelastninger, folk melder om. Reguleringen af arbejdets omfang kan du ligeså godt lave i den ordning, vi har nu, som indenfor et juridisk aftalesystem. Men i vores nuværende ordning baserer det sig mere på løbende dialog og tillid, derfor er det også vigtigt, at vi er enige om retningen", siger Stefan Hermann.

Kan ikke genkende konstante forhandlinger

"Jeg kan ikke genkende det forhold, at relationen mellem ledere og medarbejdere skulle være en konstant forhandlingssituation. Jeg er ret sikker på, at den APV, vi er på vej med, tegner et helt andet billede af en arbejdsplads, hvor meget fungerer godt. Men hvor der er udfordringer, og hvor nogle er for pressede", siger Stefan Hermann. Han kan heller ikke genkende at forberedelsestiden skulle være blevet halveret.

Metropolunderviser til lærerne: Kæmp for en aftale

Bruddet med arbejdstidsaftalen har ikke været den eneste omvæltning, som Metropol har gennemgået de sidste par år.

"Vi har siden 2010 nedlagt omkring 100 stillinger og blandt andet straks-implementeret en ny læreruddannelse og en ny socialrådgiveruddannelse. Men jeg er med på, at det er vigtigt, for det udgør en stor ændring", siger Stefan Hermann, der understreger, at opgøret med arbejdstiden ikke var en enevældig beslutning fra hans side

"Jeg var godt klar over, at det var kontroversielt, og det var en bestyrelsesbeslutning. Det er ikke noget, jeg egenrådigt har været ude og gennemføre. Vi er en samlet ledelse bag det her", fortæller han.

Læs mere

Tillidsrepræsentanterne på Metropol har samlet skrevet udtalelsen:"Manglende arbejdstidsaftale giver elendigt arbejdsmiljø".