"Jeg kan godt mærke det på mine undervisere. Både på de erfarne og på de nye. De har simpelthen ikke lagt nok forberedelse," siger studerende Anna Hjortkær om undervisernes forhold.

Metropolstuderende: Underviserne forbereder sig for lidt

Rektor Stefan Hermann har i en artikel på KL.dk sendt budskabet, at en ny arbejdstidsaftale til lærerne vil give mere undervisning, og at mere undervisning forbedrer kvaliteten. Men de studerende på Metropol har ikke fået flere timer og oplever dårligt forberedte undervisere.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Rektor for Metropol og skoledebattør Stefan Herman har flere gange i medierne fortalt om de muligheder, han ser i en afskaffelse af folkeskolelærernes arbejdstidsregler. I debatten tager han udgangspunkt i, at underviserne på Læreruddannelsen på Metropol siden januar 2012 har arbejdet efter nye arbejdstidsregler, hvor underviserne ikke er sikret en bestemt del af arbejdstiden til forberedelse.

"Vores nye model går ud på, at styrke kvaliteten i vores undervisning. Derfor har vi vedtaget, at 30 procent af den samlede lærerstabs tid skal bruges til læringstid. Mere undervisning fører alt andet lige til en bedre skole, hvis det følges op med kvalitetsudvikling", sagde Stefan Hermann i februar måned til KL.dk i februar.

Metropol-TR: Manglende arbejdstidsaftale giver elendigt arbejdsmiljø

KL's beregninger viser, at folkeskolelærerne i dag bruger knap 40 procent af arbejdstiden til undervisning. Kommunerne ønsker med en aftale, der ligner den på Metropol, at øge lærernes undervisningstid. Men Stefan Hermann oplyser nu over for folkeskolen.dk, at så vidt han ved, har de studerende på Læreruddannelsen på Metropol ikke har fået flere timer som følge af de nye arbejdstidsregler.

"Jeg har ikke italesat det her som et mirakel. Det er en model, der var attraktiv og kunne rumme positive aspekter", siger Stefan Hermann.

Studerende ønsker forberedte undervisere Erfaringerne fra Metropol viser, at de nye arbejdstidsregler er gået ud over undervisernes forberedelse. I et notat fra Arbejdstilsynet står, at medarbejderne ikke føler, de har nok tid til forberedelse - især til de boglige fag, og de finder det problematisk at undervise, når de ikke er forberedt nok. De studerende kan mærke, at manglende forberedelse går ud over kvaliteten af undervisningen.

 "Jeg kan godt mærke det på mine undervisere. Både på de erfarne og på de nye. De har simpelthen ikke lagt nok forberedelse. Nogle gange dukker de op, og har ikke læst mere, end vi har. Det virker som om, de ind i mellem ikke har tid til mere end det", siger Anna Hjortkjær, som sidder i de studerendes råd på Metropol og Lærerstuderendes Landskreds bestyrelse.

Hun tror ikke, hun er alene med fornemmelsen. "Vi laver evalueringer, og flere studerende har sagt, at de netop skriver, at lærerne er for dårligt forberedte".

Ny arbejdstid presser Metropol-undervisere til kanten

Svage rollemodeller I Arbejdstilsynets rapport oplyser medarbejderne, at de har føler sig som rollemodeller for de studerende. De studerende spejler sig i underviserne for at kunne danne deres egen lærerrolle på sigt.

Det aspekt er Anna Hjortkjær helt enig i. Hun håber ikke, at den struktur, der i dag er for underviserne på Metropol, bliver overført til lærerne i folkeskolen.

"Det er bekymrende, hvis det er det, som Stefan Hermann ønsker for folkeskolen. Det er ikke sådan, jeg har lyst til at være lærer, når jeg bliver færdig med min uddannelse", siger hun.

 Hun føler, at den nærmeste ledelse gør, hvad de kan for at tage hånd om problemerne. Men at de har svære vilkår.

 "Min fornemmelse er, at ledelsen bliver presset oppefra. Jeg synes ikke, det virker til, at vores ledelse har det, der skal til for at modstå de krav, der kommer", siger Anna Hjortkær og oplyser, at to studerende er er i gang med at lave en underskriftsindsamling i protest mod de vilkår deres undervisere arbejder under