Massiv interesse for at høre om piger med autisme

Sig autisme, og et billede af en dreng toner frem. Men piger kan også have autisme. De har blot en mere stille profil. To kurser vidner om, at der er kommet mere fokus på pigerne. Selv om det ene først holdes til marts, er alle pladser revet væk.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Når vi får billedet af en dreng med autisme, skyldes det formentlig, at de adskiller sig så meget fra andre drenge på det sociale område. Piger har af biologiske grunde større sociale kompetencer, og det gælder også piger med autisme. De søger ofte ind i grupper, der for eksempel interesserer sig for heste, og aber efter de andre. Derfor er de ikke så synlige", siger Charlotte Holmer Jørgensen, specialkonsulent i autisme og ADHD i Servicestyrelsen.

I dag og i morgen afvikler Servicestyrelsen det første af to kurser om piger med autisme. Det udsolgte kursus gentages til marts, men også her er alle 80 pladser allerede fyldt op af lærere, pædagoger, skolepsykologer og forældre.

Selv om pigerne har forholdsvise gode sociale evner, bliver de udtrættet, stressede eller isolerede, hvis de skal klare sig selv.

"Pigerne er ensomme, fordi de har store problemer med at relatere sig til andre. Det er svært at være anderledes, når man er ung, for hvis man ikke går i det rigtige tøj, er man ikke med i inderkredsen. Og pigerne har netop svært ved at aflæse de sociale koder", fortæller Charlotte Holmer Jørgensen.

Samvær udmatter pigerne og fører til uhensigtsmæssig adfærd

På kurset står psykolog Kirsten Callesen fra Psykologisk Ressource Center for undervisningen. Fra sit kliniske arbejde ved hun, at pigerne har svært ved at være en del af det sociale fællesskab, at de har lavt selvværd, og at de er ofte præget af en indre fornemmelse for at føle sig forkerte. Nogle kan have en form for arrogance og føle sig hævet over andre.

Pigerne har en udtalt grad af retfærdighedssans, påpeger Kirsten Callesen i oplægget til kurserne. De fleste piger med autisme har også problemer med en eller flere sanser, som kan trætte dem og skabe uligevægt.

"De piger, som ønsker at have socialt samvær med andre, bliver ofte trætte til grænsen til udmattelse bagefter. Det kan forårsage uhensigtsmæssig adfærd, som at klovne eller skabe sig. Andre bliver stærkt negativ bagefter, eller der kan gå flere dage med at komme sig, så de har svært ved at honorere krav efter sociale begivenheder", forklarer Kirsten Callesen. 

Pigerne har brug for pauser til at bearbejde indtryk

Kirsten Callesen går praktisk til værks, når hun fortæller deltagerne i kurset, hvordan de kan tilrettelægge arbejdet, så pigerne kan lære strategier til at arbejde med sig selv og leve med deres autisme eller Asperger på en hensigtsmæssig måde.

Det handler blandt andet om at lære pigerne, hvornår man er sammen, men også hvordan, hvor længe og hvor man er sammen. Et andet indsatsområde er at hjælpe pigerne med at håndtere deres følelser.

På grund af udmattelsen efter sociale udfordringer har pigerne brug for at kunne trække sig og bruge tid alene i meget stor grad.

"Tid med en pc, læsning eller musik er nærmest en nødvendighed i deres daglige pauser. I denne pause bliver de mange indtryk bearbejdet digitalt og får sin plads i hukommelsen", forklarer Kirsten Callesen.

Læs mere

Piger medautisme - i prakis