... dengang for 20 år siden

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Voldsofre.

Når en lærer udsættes for vold eller trusler om vold, har det stor betydning, at læreren selv og kollegerne har kendskab til typiske reaktionsmønstre på vold og til psykisk førstehjælp og krisebehandling.

Et sådant kendskab betyder ikke, at en lærer kan klare voldsepisoder uden risiko for efterfølgende problemer. Men en lærergruppe, der sammen har diskuteret, hvordan de vil tackle episoder med vold og trusler om vold, har en stor chance for at handle hensigtsmæssigt over for den kollega, der senere udsættes for vold.

Vigtigt er det, at voldsepisoder og eventuelle kriseaktioner betragtes som et fælles problem for lærergruppen og ikke som et problem, der kun angår den voldsramte.

aviS nummer 3, april 1989

Til energiministeren.

Husholdningslærerforeningens generalforsamling kan fuldt ud tilslutte sig energiminister Jens Bilgrav-Nielsens forslag om, at alle husstande skal have gratis rådgivning til nyanskaffelser af elektriske husholdningsapparater med lavere energiforbrug.

Et sådant initiativ vil gavne miljøet og de begrænsede resurser.

Som organisation vil vi tillade os at pege på husholdningslærere, som er uddannede og trænede i at rådgive befolkningen.

Husholdningslærere sikrer i dag, at befolkningen får en kvalificeret og uvildig vejledning i anskaffelse af energibesparende husholdningsapparater. Det vil være god økonomi at engagere dem til at fortsætte og udvide dette arbejde.

Husholdningslæreren nummer 7, april 1989

Anti-mob.

Mobning har vist sig at være et mindre problem i skolerne, end man havde forventet, kan man læse i seneste Nyhedsbrev fra Undervisningsministeriet. 300 skoler har indsendt svar om mobning til Bertel Haarder.

Eleverne har foretaget spørgeskemaundersøgelser, skrevet digte, lavet lyd- og videobånd samt meget andet.

Som årsag til mobningen fremhæves det at være anderledes - se anderledes ud - opføre sig anderledes. I forslag til forebyggelse peges på temadage, bedre frikvarterstilbud, mindre skoler, og at emnet i det hele taget tages op, når problemet opstår.

Folkeskolen nummer 17, april 1989