Specialskole udpeget til månedens gode eksempel for sin læseundervisning

For ti år siden lærte kun hver tiende elev på specialskolen Byhaveskolen i Svendborg at læse. Med en ny læsemetode bryder 75 procent læsekoden. Skolen deler gerne ud af sine erfaringer til andre skoler. Byhaveskolen er Månedens gode eksempel.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Nye udfordringer med en ny læsemetode. Elever, der trods deres særlige behov lærer at læse. Engagerede lærere, der vil dele deres erfaringer med andre. Det er opskriften på, at Byhaveskolen er udpeget til Månedens gode eksempel i januar.

Byhaveskolen er en specialskole for udviklingshæmmede elever og elever med særlige behov. Gennem otte år har lærere på skolen undervist dem efter læsemetoden 'lydbilledlæsning', der er såkaldt Synthetic Phonics-materiale til den første læseundervisning og specialundervisning. Metoden er udviklet i USA og fordansket og videreudviklet af tale- og læselærer Jesper Ege fra Byhaveskolen,

I Lydbilledlæsning bruger man i første omgang ikke bogstavernes navne,

da det kun er med til at gøre forvirringen hos elever med læsevanskeligheder større. I stedet lærer man eleverne, hvordan lyd og lydbillede hører sammen.

Andre skoler bør bruge Byhaveskolens erfaringer

Det er undervisningsministeren Bertel Haarders vigtigste mål, at alle børn får de bedste muligheder for at lære at læse. Han ser derfor frem til at få et større indblik i lærernes undervisning, når han i dag besøger Byhaveskolen sammen med DLF's formand, Anders Bondo Christensen.

"Uden gode læsekundskaber er det svært at gennemføre en uddannelse. Langt de fleste job indebærer som minimum, at man kan læse manualer og følge instruktioner. Jeg opfordrer derfor til, at andre skoler bliver opmærksom på Byhaveskolens erfaringer og bruger dem aktivt", siger Bertel Haarder (V).

Anders Bondo Christensen glæder sig også til at besøge den fynske skole.

"Alle børn skal have det rette undervisningstilbud. Det er eksempler som Byhaveskolen, der viser, hvor langt man kan nå, når der bliver sat fokus på lærernes muligheder for at levere god undervisning. Lærernes store indsats for børnene er et godt billede på, at folkeskolen er fuld af engagement og nytænkning. Vi skal sikre, at alle børn får de rigtige muligheder", siger han.

Skolen fungerer som vejleder for andre

Sidste sommer underviste Byhaveskolen otte normaltbegavede elever med massive læsevanskeligheder og deres lærere efter lydbilledmetoden i en uge. Eleverne kom fra fem folkeskoler, og i dette skoleår fungerer Byhaveskolen som vejleder for lærerne, og de foreløbige resultater er positive.

"Undervisningen efter metoden gør eleverne mere opmærksomme og skærper deres evner til at læse. Efter sommerferien modtog vi en elev fra en kommunal skole, som havde opgivet at lære ham at læse. Vi har allerede set fine resultater, og drengen er lykkelig, fordi han nu kan det samme som alle andre børn. Det er det, det handler om", siger Erik Witten, skoleleder på Byhaveskolen.

Svendborg Kommune vil indføre lydbilledmetoden som et tilbud til elever med massive læsevanskeligheder i hele kommunen.

Månedens gode eksempel udpeges af Undervisningsministeriet og DLF, dels for at skabe et positivt billede af det engagement, der bærer folkeskolen, dels for at gøre det muligt for skolerne at drage nytte af andres succeser. Derfor bliver alle ansøgninger lagt frem på Undervisningsministeriets hjemmeside.