Anmeldelse

Miljøløftet i skolen

Miljøløftet i skolen

Klik for at skrive manchettekst.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Med bogen "Miljøløftet i skolen" præsenterer forfatteren Solbritt Lindahl en tilgang til skolens små og store problemer, hvor fokus rettes mod selve problemløsningen. Bogen består af tre dele, hvor første del er en teoretisk argumentation for miljøløftet, mens anden del er en empirisk del med inddragelse af eksempler på et miljøløft i praksis, og endelig tredje del, hvor der gives en række redskaber til brug for inddragelse af miljøløftet i skolens dagligdag.

Fakta:

Titel: Miljøløftet i skolen

Forfatter: Solbritt Lindahl

Pris: 268 kroner

Sider: 206 sider

Type: Bog

Forlag: Dansk Psykologisk Forlag

Teoridelen er opbygget efter et eklektisk princip, hvor der inddrages tanker fra flere forskellige - og endog divergerende - teorier. Denne tilgang er ikke umiddelbart overbevisende, hvilket især skyldes en for overfladisk tilgang til de inddragede teorier. Samtidig er den teoretiske konstruktion bygget op efter en noget fortærsket - om end visualiserende - model af et sejlskib, der med sin besætning drager mod kendte eller ukendte mål.

I bogens anden og tredje del præsenterer Lindahl en række relevante og brugbare eksempler på et miljøløft i praksis. Miljøløftets centrale pointe er, at man gennem en fokusering på hverdagens positive aspekter kan vende en negativ udvikling til en god og positiv udvikling. Ofte er der tale om få og små ændringer, hvilket på fin vis fremhæves i eksemplerne.

Med "Miljøløftet i skolen" præsenteres en konkret og praktisk bog, der kan bidrage til forbedringer af den dagligdag, som lærere befinder sig i. Fokus er rettet mod det sociale miljø i klassen, hvorfor bogen må betragtes som et bidrag til udviklingen af gode sociale klasse- og arbejdsmiljøer. Dermed er bogen relevant for enhver, der mangler værktøjer, når det sociale udvikler sig i en negativ retning.