Brødrene Anders og Mads Friis Frand-Madsen fortalte eksempler på undersøgende matematik på Big Bang konferencen
Brødrene Anders og Mads Friis Frand-Madsen fortalte eksempler på undersøgende matematik på Big Bang konferencen

Undersøgende matematik er bedst, når der er en fortælling med

Hvordan går man til den undersøgende matematik? Det er bedst, hvis der hører en fortælling til, sagde to matematikere, der har undervist i mange år og bl.a arrangerer talentcamp. Og så skal det defineres, hvornår en opgave er færdig.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Lad os tage matematikbrillerne på" hed titlen på en workshop på Big Bang konferencen med brødrene Mads og Anders Friis Frand-Madsen.

"Nu prøver vi at gå lidt naivt til værks først. Hvis eleverne får opgaven om omkreds af figurer - 1 gange 1 kvadrater, hvor sider skal mødes præcist og fuldstændigt. Hvilke figurer kan man bygge med 25 kvadrater", spurgte Mads Friis Frand-Madsen, mens han stod med to kvadrater i hænderne og flyttede dem rundt så siderne ramte lige og skråt og skævt.

"Hvad går galt? Hvordan kommer jeg godt i gang? Hvad er opgaven egentlig og hvornår kan jeg sige, at jeg er færdig med opgaven? Dette er en lammende åben opgave som derved bliver svær. Måske skal jeg begynde med at fortælle eleverne, at der her er tale om en åben og undersøgende opgave. Eleverne skal vænne sig til denne form og vide, at vi søger dybde og forståelse mere end hurtighed. Ansvaret for at drive undersøgelserne frem ligger hos eleverne, men det skal de vide".

De taler om, at det tager mere tid at arbejde undersøgende, men at der også er ekstra læringspointer i det. Måske skal man arbejde undersøgende en gang om måneden og måske mere i indskolingen. Det afhænger også af klassen. Men det giver god mulighed for at tale matematik. De anbefaler, at man kan finde en opgave, som eleverne kan løse i indskolingen, men som kan genbesøges senere og udvides.

Powered by Labrador CMS