Fælles Mål er for uklare. I portalen er de omsat til dagligdags sprog, siger skolechefen i Lemvig

Lemvig-lærere bag lokal matematikportal

Lemvigs 72 matematiklærere har fået en digital vidensportal, hvor de kan finde læringsmål fra 0.-10 klassetrin og matematikopgaver. Til hjælp til lærernes undervisningsdifferentiering og for at gøre Fælles Mål klarere, siger skolechefen. Næste år har kommunen en portal for biologi og historie.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Fælles forberedelse, bedre samarbejde, mere evaluering og bedre undervisningsdifferentiering er nogle af årsagerne til, at en gruppe matematiklærere i Lemvig har udviklet den fælles matematikportal.

"Vi skal langt videre med undervisningsdifferentieringen og med at lade lærerne samarbejde mere. De skal lære af hinanden, og så er Fælles Mål for uklare. Her i portalen er de omsat til noget meget mere klart for matematiklærerne", fortæller skolechef i Lemvig Gunnar Nordestgaard.

Portalen er tænkt til de 72 matematiklærere i kommunen til gavn for både dem og eleverne. Den indeholder Fælles Mål omskrevet og i ministeriets udgave, og der er mange instruktionsvideoer, som eleverne kan se igen og igen med regneeksempler. Der er prøvevejledning til læreren, kommunens forebyggelsesplan for matematik og et kursus i brugen af GeoGebra. Alt samlet i matematikportalen.

"Det har været et udbredt ønske, at trinmål og undervisningsmål blev konkretiseret. Det vil både lærere, forældre og elever have gavn af", siger en af matematiklærerne bag portalen Georg Breddam.

"Hvad betyder "eleven skal have kendskab til"? Hvad lægger vi i det? Vi har forladt os en del på undervisningsmaterialerne og på, at forfatterne dér har styr på Fælles Mål. Med portalen er ønsket at give lærerne et klarere overblik. Der er også sprogmål med i matematik".

Gruppen bag portalen fremhæver også Lemvig Kommunes forebyggelsesplan for elever i matematikvanskeligheder. Den kan man også læse i portalen.

Ti matematiklærere har arbejdet med portalen og skal fremover opdatere den. Men meningen er, at alle skal være med til at udvikle portalen, lægge undervisningsforløb og opgaver ind løbende.

Del opgaver med hinanden Instruktionsvideoer om, hvordan man dividerer eller regner med brøker, og forskellige spil er samlet fra alle de kilder, som lærerne kender.

"Det er en god øvelse for den enkelte lærer at kunne beskrive sine gode undervisningsforløb og materialer for andre og på den måde få de matematiske kompetencer i spil. Der er kopi-ark, som du kan downloade og selv bygge videre på. Gode ideer, man kan få udvidet sin horisont af. Lærere er ikke så gode til at dele opgaver med hinanden, så vi kan sagtens blive bedre til det", siger Georg Breddam.

Lektor Mikael Skånstrøm fra læreruddannnelsen i Nørre Nissum har været med i arbejdet. Han har tidligere undervist en større gruppe af Lemvigs lærere, der blev opgraderet og fik linjefagsuddannelse i matematik for nogle år siden.

Biologi og historie er næste portaler Arbejdet begyndte, fordi Lemvig Kommune egentlig var langt fremme i arbejdet med den digitale skole. Et projekt, som penge fra ABT-Fonden skulle finansiere. Men i forbindelse med finansloven 2012 besluttede regeringen, at fonden skiftede navn til Fonden for Velfærdsteknologi, og ansøgerne til projekter i ABT-Fonden fik afslag.

"Vi var ellers godt i gang, men så besluttede vi at lave et lokalt projekt", fortæller skolechef Gunnar Nordestgaard.

"Nogle lærere mener måske ikke, at deres matematikopgaver fortjener at komme bredere ud, men det er ikke rigtigt. Det gør de. Lærerne arbejder i fagteam, men vi vil gerne iscenesætte et mere fælles samarbejde for lærerne. Det gør vi med matematikportalen".

Gunnar Nordestgaard fortæller, at det er planen at fortsætte med en biologiportal og en historieportal næste år.

"Året efter tager vi så engelsk. Men jeg håber da, at andre faggrupper vil spørge, om de også må gå i gang", siger skolechefen.