Lærerstuderende fra Blaagaard/KDAS er 20 procent af deres studietid i folkeskolen - det har betydet, at ingen er faldet fra det første år af uddannelsen.
Lærerstuderende fra Blaagaard/KDAS er 20 procent af deres studietid i folkeskolen - det har betydet, at ingen er faldet fra det første år af uddannelsen.

Læreruddannelsen skal tættere på folkeskolen

Ifølge ny rapport fra AKF er der for langt mellem undervisningen på professionshøjskolerne og den praktiske virkelighed, de studerende møder ude i folkeskolerne. Lærerstuderendes Landskreds er enig i kritikken og efterlyser større tilknytning til folkeskolen hos professionshøjskolernes undervisere.

Publiceret Senest opdateret
"De studerende føler ikke, at praksis bliver trukket nok ind i uddannelsen. Men det er vigtigt at understrege, at det er 'praksis' og ikke nødvendigvis 'praktik', som der ikke er nok af", siger Tobias Holst, formand for Lærerstuderendes Landskreds.
"De studerende føler ikke, at praksis bliver trukket nok ind i uddannelsen. Men det er vigtigt at understrege, at det er 'praksis' og ikke nødvendigvis 'praktik', som der ikke er nok af", siger Tobias Holst, formand for Lærerstuderendes Landskreds.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Rapporten fra Anvendt KommunalForskning, AKF, er blandt andet baseret på casestudier fra professionshøjskolernes sygeplejerske- og læreruddannelser og handler om professionshøjskolernes udviklingsforpligtelse og funktion som videncenter. Men den retter samtidig fokus på en manglende kobling mellem undervisningen på professionshøjskolerne og den praktiske virkelighed, de lærerstuderende støder på under praktikken og i deres senere arbejdsliv.

Bacheloropgaver kommer tættere på praksis
Torben Pilegaard Jensen efterlyser, at koblingen til den praktiske hverdag i lærerprofessionen bliver lagt i faste rammer og bliver styrket langt tidligere i uddannelsesforløbet.

Til gengæld bider han mærke i, at der særligt på ét punkt sker en udvikling på professionshøjskolerne i retning mod lærerprofessionen:

"Vi ser, at de studerende i forbindelse med bacheloropgaverne i stigende grad tager udgangspunkt i problemstillinger, der gør sig gældende ude i lærerjobbet. Det er en politik, som professionshøjskolerne har fokuseret på, og det ser ud til at bære frugt," siger han.

Læs mere

Læs rapporten fra AKF

Powered by Labrador CMS