Fra natur til teknik, bevægelse 2

Klik for at skrive manchettekst.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I mange læreres bevidsthed er der nok ingen tvivl om, at faget natur/teknik kan være ganske svært at undervise i. Faget dækker over så mange forskellige faglige facetter, der alle skal i spil indtil flere gange i det samlede fagforløb. Derfor vil gode og brugbare bogsystemer også blive hilst velkommen rundt om på mange skoler. Med denne udgivelse er serien nu komplet til og med 4. klassetrin. Overordnet beskrives seks delområder, der alle knytter sig til hovedområdet bevægelse. I elevbogen gives de grundlæggende informationer, dog kun på ganske få sider, hvilket kan gøre det vanskeligt at nå ordentligt rundt om emnet, hvis udgangspunktet alene er bogen. Med andre ord skal der suppleres en hel del fra lærerens side, hvis man skal blot lidt i dybden. Illustrationerne er overvejende tegninger, der generelt er ganske gode og ledsager teksten fint. Dog mener jeg, at det hører fortiden til at skildre en mandlig lærer som midaldrende med blå slipover og sømandsskæg. Flere fotos vil klæde bogen bedre, og i særdeleshed når det nu er til de lidt ældre klassetrin, at de sidste bøger i serien henvender sig.

Lærervejledningen er til gengæld god og grundig og leder selv en ikke særlig kyndig natur/teknik-underviser godt igennem forløbet. Alle emner relateres til de fælles mål, ligesom der også gives en god og grundig introduktion til hvert enkelt emne, så læreren får en lidt større indsigt og dermed bedre kan overskue indholdet. Opgavearkene findes bag i lærervejledningen og er gode og grundige, og opbygnings- og tekstmæssigt passer de efterhånden fint til målgruppen. Det har tidligere knebet med udgivelserne til de mindste elever.

Er man som underviser bevidst om graden af supplement, kan der hives mange timers undervisning ud af bøgerne. Med den rette lærer bag katederet kan materialet derfor sagtens anvendes.