Anmeldelse

Grundbog om mobning

Klik for at skrive manchettekst.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Det er tydeligt en bog, der er skrevet på baggrund af dyb indsigt og stort engagement. At mobning desværre ikke er et fænomen på vej ud af folkeskolen, viser en undersøgelse fra 2004. Af den fremgår det, at 20 procent af eleverne i 7. klasse har oplevet at blive mobbet af deres lærere.

Tilsyneladende har voksne og børn en meget forskellig opfattelse af mobning. Helle Rabøl Hansen har interviewet en skoleleder og en elevrådsformand fra samme skole. Skolelederen udtaler, at skolen er i den lykkelige situation, at der ikke er udbredt mobning, og elevrådsformanden udtaler: "Her er rigtig meget mobning .". Sådanne eksempler viser, hvor vigtigt det er for skoler at have en fortsat dialog lærere og elever imellem om, hvordan skolen bliver et godt sted at være, og at dialogen følges op af konkrete handlinger.

Helle Rabøl Hansen har en del konkrete bud på antimobbearbejdet - lige fra guidelines til læreren, der skal samtale med mobbeofret, til ti gode forældreråd mod mobning - en uundværlig grundbog til mange skolers lærerbibliotek.