Anmeldelse

Zapp jorden rundt nummer 3/2005

Handel: Styr dit forbrug

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Bladet lever ubetinget op til sit eget navn og udsagn. Layoutet, udbuddet af artikler og inseraterne er en sand zappen fra det ene til det andet. Man kan ikke lade være med at glippe med øjnene efter at være blevet bombarderet af dette væld af illustrationer, tekster og tekstudpluk. Men lødigheden er holdt på et højt niveau. Indholdet i artiklerne og inseraterne er afgjort af reflekterende karakter og ikke blot den hurtige læs og smid væk-holdning, og undertitlens opfordring er meget velvalgt. Budskabet er klart. Verdens resurser er skævt fordelt, og urimeligheder opstår.

Artiklernes globale vinkel afspejler sig i titler som "Vis mig din indkøbskurv", "Affaldsbyen", "Nepal, hva' er lommepenge".

Bladets unge målgruppe må være begejstret, men for at det ikke skal ende i den rene pluklæsning og zappen, hvorefter bladet så blot smides væk, vil det nok være formålstjenligt at inddrage en eller flere artikler i en debat med eleverne. Bladet har afgjort kvalitet som appetitvækker og optakt til for eksempel projektarbejde eller projektopgaven.

Som igangsætter kunne man tage udgangspunkt i artiklen "Debatten. Er det o.k. med reklamer i skolen?" Skolerne kunne få bedre inventar, hvis de blev sponsoreret - var det en ide til nedslidte skoler? Skolerne har som bekendt selvforvaltning, og hvis eleverne er klar over det, vil denne artikel afgjort være både bevidstgørende og tankevækkende. En enquete i bladet giver interessante svar.