Debat

Slip kræfterne løs

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Foråret er på vej! Vi kan mærke det i luften som en dirrende forventning om den kraft og skønhed, naturen snart vil vise os. Men selvom varmen er på vej, er det stadig koldt, så korrekt påklædning er påkrævet.

I folkeskolen ligger der også kræfter og venter på at blive sluppet løs. Læreres og lederes kræfter er naturligvis ikke gemt, som naturens er om vinteren. I folkeskolen opnår lærere og ledere bedre og bedre resultater, men vi kunne gøre det endnu bedre, hvis vi fik lov!

Selvom Bertel Haarder gør sig meget umage med at tale lærerjobbet op og rose lærernes arbejde i folkeskolen, så ville det være endnu bedre, hvis umagen også gav sig udslag i handling. Lærerne trænger til at mærke, at der fra lovgivernes side er vilje til at klæde lærerne på og tillid til, at de løser opgaven med ansvar og engagement.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Man kunne for eksempel give opbakning til at gøre fremtidens lærer til en endnu bedre ekspert i undervisning. Danmarks Lærerforening fremlægger i disse dage et forslag til et forsøg med en læreruddannelse, som gør læreren til kandidat i didaktik. Kravene til fremtidens lærer er meget store, og samtidig viser forskningen, at den mest afgørende faktor for kvaliteten i undervisningen er læreren. Konkret politisk opbakning til et fremtidsperspektiv, hvor lærere bliver grundigere klædt på til at varetage opgaverne i skolen, vil være kærkommen.

Det ville også have været et klart signal om tillid til lærerne, hvis der var blevet åbnet for, at lærere får besked om, hvilke fag der udtrækkes til prøve, på samme tid som skolelederen. Det skete ikke, da forligskredsen behandlede det - og det viser desværre, at der stadig er beskæmmende mangel på tillid til lærerne blandt nogle af Folketingets partier.

De stramme bureaukratiske regler i forhold til elevplaner bør lettes, så lærerne kan yde god kvalitet i deres arbejde. Vi ved, at man mange steder har fundet frem til en fornuftig brug af elevplanerne, som imidlertid ikke er i overensstemmelse med bekendtgørelsen. Civil ulydighed er ikke at foretrække i et samfund, hvor vi har respekt for demokratiet, men man fristes alligevel til at tænke »heldigvis« om den opståede praksis. Den gode, skønt ulovlige brug ligger nemlig i tråd med lærernes løbende evaluering af undervisningen og gavner derfor undervisningen og skole-hjem-samarbejdet.

Kære Bertel Haarder - slip nu kræfterne løs og lad foråret komme til!

»Danmarks Lærerforening fremlægger i disse dage et forslag til et forsøg med en læreruddannelse, som gør læreren til kandidat i didaktik«.