Anmeldelse

Museumsgrundsbogen

Museumsgrundsbogen

Klik for at skrive manchettekst.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Museumsgrundbogen" er tilsyneladende primært henvendt til gymnasieelever og kunsthistoriestuderende. Dermed ligger den lidt uden for folkeskoleområdet, men vil for særligt interesserede kunne danne afsæt for en udbygget og kvalificeret brug af museet som levende kulturfænomen.

Fakta:

Titel: Museumsgrundsbogen

Forfatter: Sally Thorhauge, Ane Hejlskov Larsen

Pris: 225 kroner

Sider: 152 sider

Type: Bog

Forlag: Systime

Bogen er bygget op i syv informative kapitler, der dels beskriver, dels drøfter hvilket indhold man som bruger kan møde på forskellige museer, og hvordan det formidles. Desuden er der udarbejdet en omfattende liste over museer og samlinger over hele landet. Et godt værktøj, hvis man som lærer for eksempel gerne vil forberede en lejrtur i et område, man ikke er specielt kendt i, eller kunne tænke sig at inddrage besøg på udvalgte museer i mere tværfaglig sammenhæng.

Formen er retrospektivt beskrivende, det vil sige, at der i indholdet er taget udgangspunkt i de traditioner, der i Danmark har været afgørende for, hvordan de forskellige former for museer er udviklet og opbygget. Det gennemgås blandt andet, hvordan der igennem tiden har været forskellige opfattelser af, hvordan kulturarv skal håndteres. Spændende læsning.

"Museumsgrundbogen" er spækket med informationer og iagttagelser, uanset om interessen findes inden for kunst, kulturarv eller historie. Hvert enkelt kapitel kan læses for sig, ligesom de tilhørende opgaver kan bruges, som de er formuleret, eller inspirere til mere skolerelevante problemstillinger. Sprogligt ligger den på lærerniveau, hvorfor der vil være behov for en pædagogisk bearbejdning, hvis ideer og indhold skal kunne inddrages i for eksempel en projektopgave eller en temauge.