Debat

Haarder vender tingene på hovedet

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

På Undervisningsministeriets hjemmeside ligger en interessant pressemeddelelse fra den 24. januar om skriftlige/mundtlige afgangsprøver (www.uvm.dk/07/9.htm?menuid=641015).

Overskriften lyder:

»9.-klasse-elever får flere afgangsprøver fra i år - og der bliver helt usædvanligt valgfrihed mellem mundtlige og skriftlige prøver i en række fag«.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Lidt senere følger dette:

»Undervisningsministeriet giver nu kommunerne frit valg mellem skriftlig eller mundtlig prøve ved folkeskolens afgangsprøve i de humanistiske fag .«.

Og dette:

»Lærernes arbejdstidsaftale havde ikke taget højde for nye afgangsprøver ved lodtrækning, og derfor var der lagt op til, at alle elever skulle op til skriftlige prøver i de pågældende fag i år«.

Stærk tobak! Hvem der har formuleret disse ord, er ikke umiddelbart til at læse af pressemeddelelsen. Men stilen forekommer bekendt.

»'Jeg er lykkelig for, at KL og Danmarks Lærerforening har løst den knude, der har delt dem så længe, og som har været til stor gene for lærerne selv. Jeg er ked af, at løsningen kommer så sent, men derfor er det vigtigt, at der er valgfrihed for den enkelte kommune', siger undervisningsminister Bertel Haarder«.

Med denne pressemeddelelse får Haarder demonstreret sin enestående evne til at vende tingene på hovedet. Problemet var ikke lærernes arbejdstidsaftale. Knuden var knyttet af Haarder, og det er alene ham, der - ved dårlig forberedelse og forhandlingsevne - har foranlediget de problemer, som KL og DLF efterfølgende har været så venlige at løse for ham. Og nu deler ministeren valgfrihedsgaver ud! Må vi ikke bare bede om lidt hæderlighed i argumentation og omgang med kendsgerninger?