Debat

Kvalitet, tak

Skoleinitiativer.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Nye prøvefag med lodtrækning mellem fagene. Nye trinmål for fagene. National indsats på læseområdet. En anden formålsparagraf. Nationale test. En ændret læreruddannelse. Evalueringskultur på den enkelte skole. Obligatoriske test. Ny 10. klasse. Etablering af et råd for kvalitet og udvikling og etablering af en ny styrelse. Omlægning af efteruddannelsen fra Centre for Videregående Uddannelse til Højskoler for Mellemlange Uddannelser (kommer de mon til at hedde HMU'er?).

Det er et lille udpluk af den opremsning af initiativer, som Undervisningsministeriets repræsentant for nylig nævnte i sin festtale til børne- og kulturcheferne. Listen var lang, og vi nåede heldigvis ikke igennem - for vi skulle jo nå desserten, inden isen smeltede helt bort.

Opremsningen blev mødt med muntre bemærkninger, men også nogen hovedrysten. Årsagen til de nævnte nærmest ubevidste sideværts bevægelser af kroppens øverste del skyldtes næppe, at alle i forsamlingen ikke ønsker bedre læreruddannelse eller flere gode læsere. Det skyldtes nærmere, at det hæsblæsende tempo i oplæsningen samtidig gav et meget godt billede af tempoet i diverse initiativers gennemførelse.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Kvaliteten af initiativer er ikke altid ligefrem proportional med kvantiteten af initiativerne. Bliver der ikke plads til en kvalificeret debat om initiativerne, forpasser vi en afgørende mulighed for at sikre, at beslutningerne er gennemtænkte, og at de vil styrke folkeskolen.

I juli måned blev gruppeprøverne i matematik og fysik/kemi afskaffet - eller gjorde de? Visse udtalelser giver håb om, at denne prøveform måske alligevel får lov at overleve. Fællesprøven i naturfagene blev afskaffet, inden den blev iværksat. Forliget om test og evaluering betød, at de første test skulle indføres i 2006, men inden den meget korte høringsfrist var overstået, var det ændret til 2007.

Vi vil meget gerne være med til at gennemføre ændringer, der forbedrer muligheden for at udøve god undervisning og dermed giver eleverne den bedste skole. Men det forudsætter, at ændringerne bliver gjort til genstand for en grundig drøftelse, inden de gennemføres.

Og så skal vi huske, at langt de fleste holdbare ændringer af skolen bygger på, at opmærksomme politikere har fået inspiration fra skoler, der har gennemført spændende udviklingsinitiativer. Det er et langt bedre udgangspunkt end regeringsgrundlag, partiprogrammer eller lignende, der ofte først og fremmest formuleres med henblik på at vise politisk handlekraft og dermed skaffe stemmer.

»Og så skal vi huske, at langt de fleste holdbare ændringer af skolen bygger på, at opmærksomme politikere har fået inspiration fra skoler, der har gennemført spændende udviklingsinitiativer«