Stort behov

Der er et skrigende behov i skolesystemet for flere institutioner som i Lemming

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Vi ved fra snak med kolleger, at der er et skrigende behov i folkeskolen i dag for at løse op for problemerne med en umulig undervisningssituation, siger folkene bag børnehuset i Lemming.

- Alt for ofte er der helt urimelige vilkår for især nye lærere, når de skal håndtere en overfyldt klasse og problembørn, der hverken kan begå sig mellem kammeraterne og i undervisningen. Derfor må de ansatte i folkeskolen i højere grad kæfte op over for politikerne og råbe på de nødvendige og rigtige ressourcer, påpeger de.

Faciliteterne behøver nemlig ikke at være så omfattende, som det oftest er nødvendigt i døgninstitutionerne. Eksemplet fra Lemming kan vise vejen for de interesserede og tøvende.

- Pengene i systemet er der - behovet er der - og kan man komme i en fornuftig dialog med de relevante myndigheder og kommunen, kræver det kun den gode ide, omtanken og et stærkt hold bag de pædagogiske principper til at realisere projektet. Men efterfølgende er det selvfølgelig også hårdt arbejde både med kollegerne, myndighederne og forældrene for at skabe en god basis, der kan holde til hverdagens realiteter, siger socialpædagog Knud Erik Nielsen.

Konkret etablerede man i børnehuset i første omgang en kontakt til Silkeborg Kommunes Pædagogisk Psykologisk Rådgivning (PPR) under social- og sundhedsforvaltningen. Siden blev tilbuddet om en heldagsskole for de adfærdsvanskelige problembørn udvidet til at gælde nabokommunerne og til at være en samlet pakke bestående at skole-, fritids- og familiebehandlingstilbud.

Visitationen til børnehuset går i dag gennem et visitationsudvalg bestående af en repræsentant fra PPR, Silkeborg Kommune, en repræsentant fra Social- og sundhedsforvaltningens Børn- og Ungeafdeling, Silkeborg Kommune, og endelig to medarbejdere fra Børne- og Familiehuset.

Tre uger efter, et barn er begyndt på institutionen, indkaldes repræsentanter fra 'det afgivende system', det vil sige forældre, lærere og pædagoger. På en høring klarlægges et behandlingsforløb efterfølgende. Under behandlingen samarbejder Børne- og Familiehuset med barnets psykolog fra PPR og socialrådgiveren fra Socialforvaltningen. Der indkaldes hvert halve år til en behandlingskonference, og samarbejdet kan være udbygget omkring en aflastningsfamilie, henvisning til børnepsykiatrisk hospital og andet.

jj