»Vi lytter selvfølgelig til lærerne«

Odense Kommunes skolerådmand er ikke interesseret i at vedtage noget, som er dødsdømt på forhånd

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Rådmanden for Børn og Unge-forvaltningen i Odense Kommune, socialdemokraten Søren Thorsager, kan ikke rigtig forstå kritikken af kommunens planer på skoleområdet og mener bestemt ikke, at man er på vej til at bryde folkeskoleloven.

»Det er hårde ord. Klasselæreren og klassen bliver ikke afskaffet. Vi kunne selvfølgelig ikke drømme om at vedtage noget, som ikke er foreneligt med lovgivningen. Der står i folkeskoleloven, at folkeskolen skal være organiseret omkring klasser, og sådan vil det også fortsat være i Odense, men det betyder ikke, at man ikke kan gøre tingene på forskellige måder«, siger Søren Thorsager.

Han understreger, at strategien endnu ikke er vedtaget, og at der fortsat bliver diskuteret med forskellige parter frem mod at nå et endeligt forslag. Derfor afviser han også, at Odense Kommune ikke vil lytte til kritik:

»Første gang den her kritik rejste sig, indkaldte jeg Odense Lærerforenings formand til et møde på mit kontor for at aftale, hvordan vi får en fornuftig dialog om det her. Jeg har haft møder med Odense Lærerforenings formand og med alle tillidsfolkene, hvor vi diskuterede det her. Vi lytter selvfølgelig til, hvad der bliver peget på, inden vi kommer med det endelige oplæg. Vi er ikke interesserede i at vedtage noget, som er dødsdømt på forhånd, så vi er helt afhængige af at få indspil fra dem, der har med det her at gøre i hverdagen, nemlig skolelærerne«, siger Søren Thorsager.

Vigtigt at gå i lokal skole

Baggrunden for at arbejde hen mod en mere rummelig skole i Odense er todelt. Det drejer sig først og fremmest om barnets bedste, men også om at spare penge på specialundervisningen. Søren Thors-ager mener, at folkeskolen er forpligtet til at rumme flere børn, der ellers er henvist til specialundervisning, end den gør i dag.

»Jeg er ret overbevist om, at med de mange forskellige undervisningsmuligheder, strategier og metoder, der findes, er der flere børn, der kan få glæde i normalsystemet, samtidig med at vi fører nogle af pengene fra specialtilbuddene over i normalsystemet«, siger Søren Thorsager.

Han peger på, at udgifter til specialundervisning er eksploderet i kommunerne de seneste år. De penge vil gøre mere gavn i folkeskolen.

»Folkeskolen er til for, at børnene får den bedst mulige grunduddannelse, og jeg er meget overbevist om, at det er vigtigt at gå i skole i sit lokalområde, hvor man har sociale relationer. Derfor skal folkeskolen være klar til at rumme de her børn«, siger han.

jrjohansen@dlf.org