Folkeskolens leder:

Tørnæs-testen

Underrubrik

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Undervisningsministeren står fast. Men hun flytter sig.

Ulla Tørnæs står fast på, at hun vil indføre test af elevernes læseudvikling i slutningen af 2. klasse, af danskkundskaber i 4. og af deres matematikkunnen i 6. Alle elever skal testes.

Men ministeren bevæger sig også. Hun forlanger ikke mere, at det partout sker i alle klasser på én gang i hele landet. Og selv om der kun skal udarbejdes én test til formået, så behøver lærerne ikke bruge netop den test, siger ministeren. Det afgørende er, at læreren skaffer sig viden om, hvad hver enkelt elev får ud af undervisningen, og hvordan det fortsatte arbejde skal foregå.

»Testene skal ikke alene give et tal. De skal give os et billede af, hvad det er for en undervisning, den enkelte elev har behov for«, siger Ulla Tørnæs i et stort interview til Folkeskolens tv-magasin på dk4. Evalueringsarbejdet skal foregå i klassen, så læreren kan bruge sin faglige viden til at vurdere, hvad der skal til for at fremme elevernes læring. Derfor stiller hun ikke krav om, at testresultaterne skal offentliggøres.

Ministerens bevægelse er positiv, uanset om den skyldes, at hun har lyttet til argumenterne fra skoleoffentligheden, eller fordi Socialdemokraterne bliver ved med at presse på. For den betyder, at folkeskolen nu kan samle energien om det pædagogiske og faglige arbejde. Og om udvikling af »en bedre evalueringskultur«, som det hedder i OECDs anbefalinger.

Ministerens »værktøjskasse til evalueringsredskaber« som aktiviteterne kaldes med en forslidt metafor skal ikke kun indeholde test, men også fagspecifikke materialer, der tager højde for, at for eksempel engelsk og idræt ikke kan evalueres på samme måde. Og ikke mindst vigtigt efteruddannelse af lærere og skoleledere i evaluering.

Man kan ikke undgå at bemærke, at ministerens udspil lægger sig tæt op ad de anbefalinger, som de store skoleinteressenter kom med i sidste måned. I en fælles rapport pegede KL, DLF, børne- og kulturchefer, skoleledere og forældre på »vigtigheden af, at der tilvejebringes evalueringsredskaber og metoder, som kan anvendes løbende internt i skolen og som dokumentation og dialogværktøj mellem skole og hjem, lærere og ledelse, lærere og elever«. Og organisationerne er enige om, at resultaterne »ikke skal offentliggøres og indsamles med den indbyggede mulighed for en rangordning af skoler«.

Når dertil så lægges, at Socialdemokraterne er med i skolelovsforliget og derfor kan nedlægge veto mod flere test, ser det ud til at lysne på området. Ulla Tønæs skal ikke bevæge sig ret meget mere for at kunne nå Socialdemokraternes skolepolitiske ordfører, Pernille Blach Hansen. Og hun skal kun række hånden ganske lidt frem for at nå ministeren.

-th

Læs side 16-17 og se »Skolebænken« på tirsdag på dk4