Debat

Nuancering efterlyses

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Kommentar til »Løfter fra en vred minister«, Folkeskolen nummer 41:

Efter som studerende at have deltaget i »Kære Bertel-dag« på Københavns Dag- og Aftenseminarium, og dernæst læst Folkeskolens reportage herfra i nummer 41, finder vi det som studerende nødvendigt at knytte vores egen kommentar til dagen.

Artiklen giver udtryk for, at mødet var styret af en vred minister, der lod følelserne råde i starten af sit oplæg og ikke interesserede sig synderligt for blandt andet den tale, der kom fra den seminarielektor, der åbnede mødet med et direkte angreb på Bertel Haarder og regeringens politik på folkeskoleområdet. Fred være med det, men ministeren var nødt til at svare kategorisk igen på, hvad nogle af os fandt var en ironiserende, sarkastisk tale og en fornærmelse af en gæst, man selv har inviteret.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Artiklen efterlader det indtryk, at ministeren ikke interesserer sig for de studerendes forhold, og at han er en person, der vil afskaffe gruppeeksaminer, ødelægge læreruddannelsen med universitetsforelæsninger og underminere folkeskolens grundlag med test.

Reportagen er i det hele taget farvet af en bestemt overbevisning om, at Bertel Haarder og den siddende regering har et bestemt formål: at underminere og ødelægge den danske folkeskole, startende med at gøre læreruddannelsen dårligere.

Vores billede af mødet er som sagt et ganske andet. Bertel Haarders tale var, efter det sure opstød fra en seminarielektor, ganske udmærket og endda modificeret til at passe bedre til lejligheden. Da ministeren havde givet svar på tiltale til pågældende lektor, ændrede han spontant talen og valgte at starte anderledes end planlagt. Det viste, efter vores mening, overskud og interesse fra ministeren. Han var villig til at tage teten og komme med sine holdninger.

Han beskrev regeringens planer for folkeskolen og læreruddannelsen, som dog stadig er under forhandling og derfor ikke kan pensles ud i offentligheden. Dette må naturligvis respekteres, og man kan være sikker på, at når udspillet kommer, vil det blive forklaret grundigt. Om så man er enig eller ej.

Vores formål med dette er, at en reportage bragt i et bredt læst tidsskrift for landets lærere og lærerstuderende ikke må løbe det ærinde at vise et partisk billede af et offentligt demokratisk møde. Det er desværre sket, og det er ærgerligt, at folk, der læser Folkeskolen, får et forkert billede. Det er blot mere benzin på bålet til dem, der altid har »ret«, men aldrig tænker nyt og bare vil have flere penge.

Ingen tvivl om, at den underliggende politiske uenighed ligger til grund for meget af den vinkel, der er at finde i reportagen. Det er bare ærgerligt for de af os, der mener, at Folkeskolen bør være mere nuanceret.