Skoleidræt som reklamesøjle

Danske Bank indrømmer, at den utilsigtet har overskredet kommerciel grænse

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Hvad hedder kontoen, alle børn og unge mellem otte og 17 år kan få? Du kan få et hævekort til ovennævnte konto. Hvor mange forskellige design findes kortet i? Hvilken ejendomsmæglerkæde anbefaler Danske Bank? Hvad hedder Danske Banks bank i Sverige?

De fleste lærere vil nok mene, at de stillede spørgsmål er temmelig irrelevante for deres elever at svare på, eftersom spørgsmålene først og fremmest er en reklame for Danske Bank. Ikke desto mindre er spørgsmålene helt konkret at finde på et spørgeskema, der benyttes flittigt i idrætsundervisningen på 4.-6. klassetrin på et stort antal danske folkeskoler.

Eleverne får til opgave at svare på spørgsmålene som et led i deres deltagelse i Skolernes Pondus Grand Prix, som er et årligt tilbagevendende atletikstævne med Danske Bank som sponsor.

Skolernes Pondus Grand Prix blev introduceret sidste år som en ny, decentral stævneform i et tæt samarbejde mellem Dansk Skoleidræt og sponsoren Danske Bank. Stævnet er et tilbud til alle skoler fra Dansk Skoleidræt, udsendt i maj via et brev til skolernes idrætskontaktlærere.

I år har 330 klasser fordelt på 107 danske folkeskoler valgt at deltage i stævnet. Selve konkurrencerne finder sted i efterårets løb på den enkelte skole. Eleverne skal ifølge arrangørerne dels vise deres færdigheder i atletik, dels udvikle deres evner til at finde oplysninger på internet. På den måde kombineres idræts- og IT-undervisningen.

Internetopgaven består i, at de deltagende klasser skal besvare 21 spørgsmål, hvor hvert rigtigt svar udløser ét point i den samlede konkurrence. Til slut lægges alle klassens point sammen, og så kvalificerer de bedst placerede klasser sig til tre regionsfinaler, som afvikles næste forår.

På papiret ser det jo uskyldigt og tillokkende ud. Men i realiteten kan en klasse kun komme med til finalestævnet, hvis eleverne sætter sig ind i Danske Banks kommercielle bankprodukter. I praksis har det vist sig, at kun de klasser, som besvarer disse spørgsmål om banken korrekt, har en chance for at samle point nok til at kvalificere sig til de populære finaler.

Chokerede forældre

Ifølge stævnets hjemmeside handler syv af de 21 spørgsmål om økonomi. Eleverne får imidlertid også at vide, at de skal finde svarene på Danske Banks hjemmeside. Og som det fremgår af indledningen til denne artikel, er spørgsmålene meget specifikt knyttet til Danske Bank.

Flere forældre er blevet chokerede over, at deres børn på denne måde skal påvirkes af et bestemt pengeinstitut som en del af undervisningen. Forældrene påpeger, at det ikke har meget med IT-undervisning at gøre at finde oplysninger om Danske Bank.

En af forældrene, Robin Jensen, er formand for skolebestyrelsen på Skanseskolen, Hillerød, som har rejst sagen over for skolens ledelse. Resultatet er blevet, at den pågældende skole næppe deltager i Pondus Grand Prix næste år, hvis spørgsmålenes reklameindhold ikke nedtones.

'Jeg blev meget overrasket, da jeg så spørgeskemaet fra Pondus Grand Prix. Det kan bestemt ikke være meningen, at en privat virksomhed skal kunne promovere sig sådan over for vores elever via undervisningsmaterialet. Vi vil bestemt ikke deltage i stævnet næste år, hvis der ikke ændres afgørende på spørgeskemaet', siger Robin Jensen.

Hårfin grænse overskredet

Underdirektør i Danske Bank, kommunikationschef Steen Reeslev, erkender efter at have set spørgsmålene efter i sømmene, at det ikke er tilfredsstillende, hvad der er sket.

'Danske Bank gik ind i sponsoratet for et par år siden, fordi vi gerne ville være med til at styrke skoleidrætten. Tanken har hele tiden været, at vi skulle være så diskrete som muligt. Og jeg må erkende, at det pågældende spørgeskema overskrider den hårfine grænse til, hvornår det bliver for kommercielt. Det er utilsigtet', siger Steen Reeslev.

'Der er sket en ærgerlig smutter. Der har sneget sig noget ind, som ikke skulle være der. Og jeg kan garantere, at det ikke vil gentage sig næste år. Vi ønsker ikke at træde nogen over tæerne via vores sponsorat af Pondus Grand Prix', fastslår Steen Reeslev på vegne af Danske Bank.

Projektleder Christina Jensen fra Dansk Skoleidræt oplyser, at hun generelt ikke har mødt kritik på grund af spørgeskemaet. Men antallet af deltagende skoler er faldet i forhold til sidste år.

'Og så var der en enkelt skole, som i første omgang havde tilmeldt sig i år, og som siden meldte fra, fordi man ikke ønskede at deltage i kommercielle arrangementer. Nu skal vi have kigget på, om nedgangen i antallet af deltagende skoler har noget at gøre med skemaet. Men jeg tvivler på, at der er en direkte sammenhæng', siger Christina Jensen.-Peter Hartung er freelancejournalist