Folkeskolens leder:

Når det går bedst

Underrubrik

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I Århus udkom der i sidste uge en spændende rapport, 'Læsning - når det går bedst'. Her er noget at lære - på flere måder.

Med afsæt i en tidligere læseundersøgelse har man interviewet de lærere, der har opnået de bedste læseresultater. Rapporten viser - som forårets 'Søren og Mette'-undersøgelse også antydede - at erfarne læreres undervisning giver de bedste resultater.

Men her stopper Århus ikke. Undersøgelsen forsøger at finde ud af, hvad det er for forskelle, der gør den kvalitative forskel, for man bliver selvfølgelig ikke en god underviser af bare at blive ældre. Og ved at tilrettelægge et bedre kollegialt samarbejde og en systematisk erfaringsformidling med afsæt i rapporten vil alle kunne blive bedre - og blive det hurtigere. Dét er der perspektiv i.

Hvis forskerne på Danmarks Pædagogiske Institut i København ellers kan få ro til næste del af deres læseprojekt, kan folkeskolens lærere og seminarierne se frem til at få et værdifuldt materiale at arbejde med, så de kan gå endnu længere ad det spor, man nu baner i Århus. Næste delprojekt handler nemlig om at registrere og vurdere læreres undervisning og elevers læring ud fra 50 forskellige kriterier.

Der bliver noget at give videre - i fuld offentlighed og uden hemmelighedskræmmeri.

-th

Læs side 6 og 36