Debat

Hånlige skuldertræk

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Else Baggesen skriver i Folkeskolen (nummer 38), at vi skal holde op med at lade os diktere af dronninger og regenter.

Jens Colding i Jyllands-Posten (7. september 1996) om mondænpædagogikken.

John Jessen i Politiken (18. september 1996) blandt andet 'De pædagogiske teoridannelser bruges uredeligt og tyrannisk til at tvinge lærere til underlige ting, ofte begrundet i det pædagogiske mandarinsprogs kryptofile abstraktionsvanvid'.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Og når jeg endnu en gang bestiger min stadig oplagte og stridslystne Rosinante, er det ikke for at kæmpe mod vindmøller, men nutidige pædagogiske vejrhaner med ukrudtsagtig livskraft.

Hvorfor er folkeskolekulturen efterhånden blevet sådan, at blot en af disse pædagogiske inkvisitorer får trang til ordafgang, lammes al vor private tankevirksomhed af ren ærefrygt og benovelse - og elementær pædagogisk-psykologisk indsigt og erfaring skrottes?

Hvorfor lader vi altid 'eksperter' diktere den pædagogiske dagsorden, når det er os, der afholder mødet?

Jeg er dødtræt af deres bedrevidenhed. Af at de stort set er uimodsagte. Af deres ubrugelige tankegods.

Disse pædagogikkens gratister, der mener en masse uden nogen sinde at være forpligtet til at afprøve teorierne i praksis. Af deres kaskader af ord, der kan ophøje eller nedstyrte kendte og afprøvede begreber og rutiner.

Som kun har hånlige skuldertræk til overs for hverdagens pædagogiske håndværkere eller i bedste fald nedladende opmærksomhed.

Der, som Erasmus Montanus, mener at kunne disputere sig til evige pædagogiske sandheder uden besværlig hensyntagen til virkelighedens verden. De ville end ikke tøve med at vejlede høns i den rette æglægningsteknik!

Derfor er det vor pligt snarest at skrive nekrolog over disse parasitter på almindelige læreres selvværd og selvforståelse.

For snart er vi i den grad kujonerede og uselvstændighedsgjorte, at ingen tør tænke en pædagogisk tanke, uden den evalueres og 'differentieres' i teamet - tidsåndens mantra - med efterfølgende indrapportering til den pædagogiske kommandocentral.

Niels Christian Christensen

Bagterpskolen, Hjørring