Folkeskolens leder:

Støj på skolestarten II

Underrubrik

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Der er bred enighed om, at skolestarten har stor betydning for det samlede skoleforløb. Det er vigtigt, at de første års undervisning giver eleverne færdigheder og arbejdsvaner, der kan danne det solide fundament, som senere læring skal bygge videre på. Blandt andet derfor strammede Folketinget op på læreruddannelsen. Man ville sikre, at lærernes faglige og didaktiske kvalifikationer er i orden.

Derfor er der også kommet fokus på samarbejde mellem førskoleinstitutioner, skolen og fritidsordninger. Men udviklingsarbejder i indskolingen viser, at ikke alle ændringer er lige gode. Nogle ordninger, hvor lærere, pædagoger og medhjælpere skal få uge- og samarbejdsplaner til at passe sammen, viser utilfredsstillende resultater. Børnene bliver utrygge af de mange voksnes svingdørspædagogik.

Derfor forstår man kritikken hos nogle delegerede på DLF's kongres. De og andre har i fagbladet 'Børn og Unge' kunnet læse en hårdt strammet historie om, at en F2000-fokusgruppe har afleveret en anbefaling til undervisningsministeren, som angiveligt skulle betyde, at 'skolens porte bliver slået på vid gab for pædagoger'. En sådan tolkning giver utryghed, når det også kan læses, at der skal ske 'en koordinering af skolefritidsordningens aktiviteter og skolens undervisning'. Hvor er garantien for faglig kvalitet og progression i skolestartens undervisning? Og hvordan sikres den skelnen mellem skole og fritid, som børn efterlyser, spørges der.

Heldigvis handler virkeligheden ikke kun om at vinde kortsigtede definitionssejre. Virkeligheden handler også om at have de bedste argumenter og den bedste praksis. Og ligesom læreruddannelsen ikke kan gøres til en pædagoguddannelse ved at føje et par nye linjer ind i en bekendtgørelse, kan pædagoguddannelsen ikke ændres, så den kvalificerer fagligt til at tage det didaktiske ansvar for undervisningen.

Men der skal samarbejdes i hverdagen. Det kan for eksempel være vigtigt, at man i SFO'en ved, at man på skolen arbejder med et fælles vikingeemne med mange værkstedsaktiviteter. Den professionelle pædagog vil så være klar over, at børnene i den uge måske mest har brug for afslapning og en kop te, når de kommer trætte over i SFO'en. I en anden periode, hvor der arbejdes med stramt strukturerede kursusforløb, er der måske brug for en tur i svømmehallen om eftermiddagen. Samarbejde er ikke det samme som at stjæle børnenes tid og pædagogisere deres leg. Skolens port skal på vid gab, så der kan koordineres for at undgå, at det bliver det.

-th