Debat

Læseopfordring

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Angående Ib Graneruds kommentar i nummer 39.

Det er tankevækkende, når begynderlæseundervisningen sættes i et historisk perspektiv. Og naturligvis burde forløbet gennemforskes, som Ib Granerud foreslår.

Hvis mindre kan gøre det, vil jeg foreslå følgende: Det må kunne lade sig gøre at belyse problemet historisk ved at bede 'skiftende tiders begynderundervisningslærere' beskrive deres egen undervisning: Hvad der optog dem, hvad der gjorde, hvad der skete med videre. Altså dansklærere, der underviste cirka 1945, 1955, 1965, 1975, 1985 og 1995.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

På den måde kunne vi få seks tidsbilleder, der kunne sætte Ib Graneruds spørgsmål i perspektiv. Ved samme lejlighed kunne vi tjekke datidens læsebogssystemer og læsedebat. Det kunne blive en læseværdig artikelsamling.

Jeg vil tilbyde at koordinere og redigere en sådan indsats, hvis der altså er nogle interesserede skribenter. Derfor beder jeg - i første omgang - eventuelt interesserede om at skrive til mig. Så vil jeg melde ud om interessen for dette emne.

Pærevangen 22, 2765 Smørum