Ny læring via film

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Den gode film-fe er blevet spærret inde i en gammel biografs fremviser, og du skal hjælpe hende fri. Det kan kun gøres ved at finde tre film til hende. En animeret, en fiktionsfilm og en dokumentar. Men den umulige altmuligmand gør ikke jobbet let med sine mange spørgsmål. Sådan cirka er opgaven i Det Danske Filminstituts nye interaktive film om film: 'Filmskatten'.

Den skal give børn et nuanceret kendskab til filmmediet og lære dem at knække filmens koder. Når man finder filmrullerne til feen i spillet, kan man med den magiske film-lup klikke sig ind på for eksempel dokumentaristen og høre om hendes filmiske overvejelser til 'Pigerne fra 4.b'. Man kan høre en musiker fortælle, hvordan musikken til 'Jungledyret Hugo' kom til verden, eller man kan lære, hvordan stuntscenerne er blevet til i 'Ørnens Øje'. Bagefter skal man svare på spørgsmål fra altmuligmanden i Tom McEwans skikkelse, og man får kun lov til at beholde filmen, hvis man svarer rigtigt. På den måde kommer man igennem filmens grammatik og tilblivelsesproces.

Filmen henvender sig især til børn mellem ni og 13 år, og den er akkompagneret af en lærervejledning med idéer til at sætte filmen ind i et undervisningsforløb. Filminstituttet sender materiale ud til alle skoler, og filmen skulle være klar til brug efter efterårsferien.