NETopNU

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I disse måneder deltager skoleelever fra Ballerup, Billund og Herning i et spændende projekt, hvor de blandt andet skal konstruere og programmere en robot, som kan hjælpe en nordpolsekspedition med at sikre liv, måleresultater og udstyr.

Formålet er at fange børnenes interesse for naturvidenskab, matematik og teknik - en bestræbelse, som jo gøres fra mange sider i disse år - se www.pund.dk

'Nordpolen smelter?!' er iværksat af First Scandinavia (www.firstscandinavia.org) i samarbejde med Lego[92]'ae. Projektet løber over otte uger og ender i første omgang med lokale 'First Lego[92]'ae League'- turneringer i de tre byer inovember - med efterfølgende skandinavisk finale i Bodø.

Turneringerne er naturligvis det opmærksomhedsskabende 'flødeskum' oven på de otte ugers arbejde, men hvis man vil ændre holdninger mere bredt, skal den slags til.

Konceptet er skabt i USA i 1998, og det er første gang, danske børn deltager. Man håber naturligvis, at ideen vil vise sig pædagogisk bæredygtig, og at mange flere vil få mulighed for at deltage næste år.

Jeg har i årevis ledt efter modeller, der gjorde det muligt på hensigtsmæssig måde at anvendenogle af de materialer, Lego¡ laver, fordi materialerne i børnehøjde illustrerer den nutidige samfundsteknologi. Jeg tror, at der her er et brugbart udgangspunkt.

Med projektet bliver lærerne kastet lige ud i 'det nye læringsparadigme', idet de helt klart ikke er 'ovenpå' hvad konstruktion af Lego-robotter angår. Det er eleverne imidlertid heller ikke! Men det kommer de - i løbet af de otte uger.

Lærerne behøver heller ikke at være 'ovenpå'. De skal ikke undervise i konstruktion og programmering af robotter. Deres rolle er en anden. De skal få børnene til at konstruere og programmere!

Projektet har i sin intention et stærkt element af 'arbejdskendskab' - og der lægges op til konkret samarbejde med virksomheder og uddannelsesinstitutioner.

Projektet kan følges på www.hjernekraft.org

I Think Quest-konkurrencen, hvor elever udarbejder web-baseret undervisningsmateriale til deres kammerater, kan hele klasser nu deltage.

Det gør det lettere at være med - og der er ingen grund til at holde sig tilbage. Enhver skole har elever eller lærere, der kan fungere som vejledere hvad det mere 'tekniske' angår.

Lærerens opgave er at fastholde eleverne på kvaliteten af indholdet frem for de smarte effekter.

www.thinkquest.dk

Linux er et gratis styresystem til computere. Men mere interessant er, at det er omfattet af Open Source-filosofien, som kort fortalt indebærer, at programkoden skal være frit tilgængelig.

Det betyder også, at alle og enhver - som kan den slags - må forbedre og ændre et givet program, så længe det nye program også gøres frit tilgængeligt. Det er vidensdeling, der vil noget.

Den 27. oktober afholder Skåne Sjælland Linux User Group (www.sslug.dk) og IT-højskolens Linuxlaboratorium et seminar om Linux i folkeskolen på IT-højskolen i København. Det er gratis at deltage, men der er begrænset plads.

www.linuxlab.dk/linux-i-skolen.html

Det er et godt initiativ, og arrangørerne har blandt andet allieret sig med projekt 'GNUskole', hvor en gruppe lærere fra Aalborg ikke bare tænker over tingene, men har handlet.

'GNUskole' findes på www.gnuskole.dk/, og i SkoleKom findes en Linux-konference: Lærere På tværs - EDB & IT TVÆ - Linux TVÆEDB.

Denne uges NETopNU er redigeret af Johan Jacobsen