Børn og unge som forbrugere

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Forbrugerinformation har sat fokus på børn og unge som forbrugere. Den 27. september afholdt de debatforum, og de har netop lanceret et undervisningsmateriale om emnet. Det består af 'Forbrugerskolen' og 'Reklamefabrikken' på nettet samt hæftet 'Dine penge, dit forbrug', der er et undervisningshæfte til folkeskolens ældste klasser.

Ved årsskiftet har Forbrugerinformation planer om at åbne en forbrugerhjemmeside for børn og unge. Her skal målgruppen have ordet og have mulighed for at tippe hinanden og kommunikere om emnet.

Du kan læse mere om børn, unge og forbrug på www.fi.dk.

Den indre lommeregner

Store ord i kursiv er tidens meddelelsesform, sagde Jørn Lund til de 400 deltagere på Danmarks Pædagogiske Universitets årlige skolebibliotekskonference i sidste uge.

'Børn er produkter af de vilkår, vi giver dem. Derfor skal vi ikke forskrækkes over, at børn opsplitter deres tilværelse på samme måde som de voksne. Deres manglende tålmodighed er ikke udtryk for, at de ikke kan nås, for det kan de. Vi skal bare henvende os til dem på den måde, vi i voksenverdenen har opdraget dem til', mente han.

Jørn Lund er ud over at være professor og encyklopædiredaktør også formand for bestyrelsen i Danmarks Evalueringsinstitut.

'Skolen må aldrig blive en parkeringsplads for uløste problemer, en central for kompensatoriske aktiviteter, en markedsplads for skiftende signaler fra det omgivende samfund og så videre. I stedet skal skolen udvikle det, som den mere end nogen anden institution har ansvaret for: elevernes undervisning. På det felt er der ingen, der har en tilsvarende opgave', sagde han, men pegede også på, at lærernes tid er en knap resurse:

'Lærerne tvinges rundt i manegen med mentalt taxameter, timetæller og en indre lommeregner, der let fører til nærsynet forvaltning af det primære ansvar. De fleste vil meget hellere undervise end holde møder, og de fleste er hverken nærsynede eller smålige. Men tælle-veje-måle-systemerne fra de åndelige DJØF'er (Danmarks Jurist- og Økonomforbund) i organisation og styrelse - og på enhver skole - kan gøre overskuddet mindre og nedslidningen større'.