Kunsten at blive en god forælder

En vifte af materialer om børn, omsorg og forældreroller er færdig til brug i folkeskolen

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Et spændende projekt har nået sin afslutning. En gruppe på fire mænd har gennem de sidste ni år arbejdet med at udvikle undervisningsmaterialer under den fælles titel 'Dagens børn - Morgendagens forældre'. Torsdag i sidste uge lå otte forskellige tilbud klar.

Der er tale om videofilm, bøger, en cd-rom, en fotoserie og en cd, men fælles for materialerne er, at de lægger op til diskussion af sociale relationer, omsorg og forældreroller. Hvordan opfører børn og unge sig over for hinanden, og hvilken slags forældre vil de selv blive?

Projektet startede i 1991, da Egmont Fondens formand Esben Dragsted sendte et brev til Bertel Haarder, hvor der stod, at Egmont gerne ville bakke økonomisk op om at udvikle materiale, der kunne ruste ungdommen til at blive gode forældre. Det brev landede på bordet hos Hans Cornelius, som er ansat på Københavns Dag- og Aftenseminarium og i Undervisningsministeriet.

Sammen med Jens Kostrup fra Statens Pædagogiske Forsøgscenter og Erik Sigsgaard og Søren Smidt fra Højvangseminariets Forskningsenhed dannede han en styringsgruppe, der gennem årene har koordineret udviklingen af materialerne.

'Vi spurgte os selv, hvordan vi i en tid, som er præget af rodløshed, får genetableret de gode relationer både i klassesammenhæng, i klubber og mellem børn og forældre? For hvis man ikke som barn har oplevet gode relationer og opbygget selvtillid, kan man heller ikke blive en god forælder', siger Hans Cornelius.

Gruppen fik knap to millioner kroner at arbejde med, men hen ad vejen har de fået involveret forlagene Alinea, Danmarks Lærerforening, Unge Pædagoger samt Danmarks Radio, Mellemfolkeligt Samvirke og Det Danske Filminstitut og Cosmo Film.

'Vi forestiller os ikke materialerne som en samlet pakke, men som en vifte af muligheder, der kan bruges i forskellige sammenhænge i folkeskolen', siger Hans Cornelius.