Anmeldelse

Den danske folkeskole / Her er min klasse / Det gode skole/hjem-samarbejde

Et materiale til brug for præsentation af klassen

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Med et stigende antal tokulturelle børn i skolen skærpes udfordringerne til skole-hjem-samarbejdet. Skole og Samfund har med støtte fra Integrationsministeriet udarbejdet noget materiale, der kan være med til at forbedre dette samarbejde.

Der er udarbejdet en lille pjece: "Den danske folkeskole", der på seks sprog fortæller om nogle af de væsentlige praktiske ting fra dagligdagen, som det er godt at vide noget om.

Det drejer sig blandt andet om "hvem der bestemmer", om hvordan skolens hverdag kan forme sig, og om hvordan der samarbejdes med forældrene.

"Her er min klasse" er nærmest et ideoplæg med et plancheforslag, hvor børn inspireres til at sætte ord og billeder på deres kulturelle baggrund.

Ideen er, at man på de yngste klassetrin som et projekt - i samarbejde med forældrene - beskriver og illustrerer, hvem man er, og hvor man kommer fra.

Der kan udarbejdes en lille bog med hinandens beskrivelser, som kan præsenteres på et forældremøde og bringes på klassens hjemmeside.

"Det gode skole/hjem-samarbejde" er et spil, som tænkes brugt på et forældremøde - i klassen eller kun med kontaktforældrene.

Spillets ide er ikke ny. Den er set mange gange i andre lignende materialer, men det gør det selvfølgelig ikke mindre anvendeligt.

Gennem flere runder trækker og diskuterer deltagerne nogle kort med udsagn, der beskriver forskellige sider af skole-hjem-samarbejdet.

Udsagnene er for eksempel: Det er vigtigt, ". at der er mulighed for, at klasselæreren besøger hjemmet", ". at forældrene kan følge med i de faglige årsplaner", ". at lærere og forældrene er enige om at bakke hinanden op", ". med en fælles holdning til den almindelige omgangstone i klassen" eller ". at der tages hensyn til kulturelle og religiøse forskelle".

Udsagnene udvælges og prioriteres efter vigtighed, og det drøftes, hvad man som forældre og lærere kan bidrage med for at sikre sig, at det videre samarbejde i og omkring klassen fungerer.

Endelig kan man forestille sig, at udsagnene skrives ned og sendes til alle forældrene og til sidst hænges op i klassen, så alle ved, hvad der skal samarbejdes om i en kommende periode.

Alt i alt tre gode input til styrkelse af samarbejdet med forældre - og i særdeleshed de forældre, som det undertiden kan være vanskeligt at få inddraget.

I øvrigt kan det nævnes, at der som en del af dette materialeprojekt er udarbejdet et tema: "Tosprogede forældre" på Skole og Samfunds hjemmeside www.skole-samfund.dk