Anmeldelse

Sprogskatten 2

Klik for at skrive manchettekst.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Sprogskatten 2" er et ganske godt materiale at arbejde ud fra i sidste halvdel af børnehaveklasseåret. Materialet er en efterfølger til "Sprogskatten 1" af samme forfatter, men dette materiale kan med fordel stå alene eller anvendes som et udmærket supplement til andet sprogstimulerende materiale. Hvis man vælger at arbejde med "Sprogskatten 2", forudsætter det dog, at man har beskæftiget sig meget med fonologisk indlæring, da opgaverne i materialet fokuserer på indlyd, udlyd og forlyd. Her kan det anbefales at have arbejdet med "Sprogskatten 1" eller andet materiale, der fremmer den fonologiske forståelse hos børnene.

I materialet findes foruden de skriftlige og lydmæssige opgaver mange gode forslag til andre sjove og gode aktiviteter, der kan være med til at fremme sprogspiren hos de mindste elever. Såvel aktiviteter som opgaver spænder bredt, og der er tænkt på såvel drengenes som pigernes fascinationsunivers, hvilket gør, at begge køn uden tvivl vil finde arbejdet med dette materiale inspirerende og spændende. Skulle materialet i mappen ikke være tilstrækkeligt, er der oven i hatten mere at hente elektronisk.

At arbejde intensivt og ambitiøst med de mindste elevers sproglige forståelse, med henblik på at de får begyndende og anvendelige kompetencer til at kunne læse og skrive, kan der ikke være noget galt i, så længe sprogspiren hos det enkelte barn gødes af fagligt og socialt kompetente voksne, og undervisningen i det hele taget præges af vekselvirkningen mellem børnenes egne initiativer og de voksnes. Dette materiale lægger op til et sådant arbejde og rammer oven i købet aldersgruppen "lige i øjet". Kort sagt, absolut anbefalelsesværdigt materiale.