Folkeskolens leder:

Nøgleproblemer

Underrubrik

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Klik ind på www.dcum.dk og prøv det nye statsautoriserede anti-mobbeværktøj, Mobbenøglen.

Som elev skal man svare på en lang række spørgsmål. For eksempel: »Hvor ofte har du inden for de sidste fire uger været lykkelig?« »Hvor ofte har du inden for de sidste to måneder været unaturligt træt?«

»Hvor ofte har du inden for det sidste år, alene eller sammen med andre, taget stoffer, for eksempel ecstasy eller amfetamin?«

Mobbenøglen er udviklet af Dansk Center for Undervisningsmiljø sammen med firmaet Rådgivende Sociologer, og ambitionen om at skabe et konkret værktøj til bekæmpelse af mobning er god. Men resultatet er ikke problemfrit.

Det er en styrke ved materialet, at eleverne kan reagere intuitivt og komme med svar, som ofte ikke ville komme frem i en samtale. Men hvordan er det nu lige, at tilsyneladende værdineutrale spørgsmål om personlige forhold, omsat til søjlediagrammer på nettet, skal kunne hjælpe mod mobning? Risikerer man ikke, at den sociologiske tæppebombning af eleverne får uheldige sideeffekter? Og hånden på harddisken hvordan ville du, kære læser, selv kvantificere dine seneste fire ugers lykke? Hvordan skal Henrik i 5. klasse vurdere, om hans træthed er »unaturlig«? Og hvordan reagerer Pernille og Mohamed i 6. på spørgsmålet om deres aktuelle »amfetamin-indtag«?

Hvis Mobbenøglen skal bruges til noget fornuftigt, kræver det en meget solid lærerforberedelse, og det kan blive svært, for internettets natur gør, at brugeren ikke kan få overblik. Man kan kun følge de spor, programmet dikterer, så lige meget hvor længe man surfer rundt i Mobbenøglen, får man aldrig et helhedsbillede.

Det problem kan måske løses med en grundig lærervejledning på papir og ved at tilbyde kurser i at bruge Mobbenøglen. Men den røde lampe blinker stadig, for den ekspert i mob-ningsbekæmpelse, som står bag én af de metoder, Mobbenøglen anbefaler, er så kritisk, at hun har bedt om, at det fremgår, at hun ikke har noget med projektet at gøre.

Enhver skole og enhver lærer må nøje undersøge, om Mobbenøglen åbner eller låser problemerne, og så vurdere, om eller hvordan materialet skal bruges.

-th