Folkeskolens leder:

Mandagstest

Underrubrik

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I Huset Mandag Morgen er man vilde med nationale test.

»Ved at forsværge test i skolen nægter kritikerne at stille det helt fundamentale og naturlige spørgsmål, der bør stilles i alle skolesystemer: Hvordan kan vi blive bedre?« lyder konklusionen i en ledende artikel i ugebrevet. »Det interessante kan aldrig være, om eleverne en håndfuld gange i løbet af ti år skal gennem en prøve, men hvordan prøverne er udformet, og hvad de kan bruges til«, mener lederskribenten.

Det sidste er rigtigt. Problemet med nationale test er netop, at de intet fortæller om, hvordan undervisningen kan blive bedre. De viser, hvor skolen, klassen eller eleven er placeret i en statistisk sammenligning. Men testene kan ikke bruges til at forbedre elevernes læring.

Folkeskolen har brug for evalueringer og pædagogiske test. Men de skal udformes, så de kan forklare, for eksempel hvordan forskellige læseundervisningsmetoder virker. Det kan nok så mange nationale test ikke vise.

-th