Debat

Nyt skoleår

Udfordringer og muligheder.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Starten på et nyt skoleår er altid forbundet med både forventning og spænding. Det gælder i den praktiske skolehverdag - og det gælder i forhold til skolepolitikken.

»Vi bør rose os til en bedre skole«, udtaler undervisningsminister Bertel Haarder her ved skoleårets start. Det er vi mange, der ser frem til med forventning efter en periode, hvor de politiske initiativer i forhold til skolen har været præget af test, kontrol og formaliserede krav, der ikke ligefrem signalerer tillid og opbakning.

Negativ omtale påvirker alle skolens ansatte i deres hverdag, og den har betydning for læreruddannelsen, hvor både ansøgertal og karaktergennemsnit er faldende, fremhæver Ugebrevet A4. Alle, der udtaler sig til ugebrevet - minister, politikere, forskere og skolefolk - er enige om, at der er behov for at forbedre folkeskolens image og højne lærernes status.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Det er fint med de velmenende ord, og der bliver masser af muligheder for udmeldinger og konkrete initiativer i det kommende skoleår, der viser opbakning til skolen og lærerne.

Det handler i første omgang om at skabe et andet debatniveau. Det er ødelæggende, at ethvert problem i folkeskolen udskriges som en katastrofe. Der er i stedet brug for en konstruktiv debat om løsningsmuligheder, som har udgangspunkt i praktisk erfaring og i forskning og ikke i politiske profileringsprojekter.

Dernæst handler det om at styrke dialogen med skolens praktikere. Det bør ske, inden der indgås forlig, og inden der udarbejdes lovforslag - eksempelvis i forhold til de forestående ændringer i skolestarten. Og det bør ske ved, at Undervisningsministeriet og KL indgår i det samarbejde om at halvere antallet af dårlige læsere, som foreningens kongres har foreslået.

Og så bør debatten om kvalitet skifte fokus, så den kommer til at handle om, hvordan den enkelte skole og de enkelte lærere i praksis kan arbejde med kvalitetsudvikling ud fra den konkrete skoles behov. Det er i den forbindelse glædeligt, at rigtig mange kommuner og skoler har vist interesse for Danmarks Lærerforenings kvalitetssystem, som vil blive præsenteret på regionale møder inden for den kommende måned.

Lad os få en mere konstruktiv skoledebat og lad os få øget respekten for, at kvaliteten i folkeskolen står og falder med engagerede og fagligt dygtige lærere. Det ser vi frem til.

Godt nyt skoleår.

»Lad os få øget respekten for, at kvaliteten i folkeskolen står og falder med engagerede og fagligt dygtige lærere .«