Debat

Giv undervisningen tilbage

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Kloge børn med 'særlige indlæringsmæssige forudsætninger' sættes i centrum i Lyngby-Taarbæk.

Meget mere ved offentligheden endnu ikke om det treårige pilotprojekt. Elitedyrkelse klinger slemt i danske øren, så straks udtaler Niels Egelund, lederen af Danmarks Pædagogiske Universitets institut for pædagogisk psykologi, at de særligt dygtige elever skal blive i klassen som en slags hjælpelærere. De skal bruge deres genialitet på de svagere i klassen for at håndhæve lighedstanken i skoleverdenen og for ikke selv at blive socialt invalideret. Først skal de altså arbejde med avanceret skolemateriale, og derefter går turen hen til pultene, hvor mindre talentfulde kammerater sidder med materialer, der ikke er så avancerede, men alligevel kræver en hjælpende hånd fra en lærersubstitut. Lyder det særligt sandsynligt, at det højtbegavede barn skulle ønske at forlade det kloge studium og altså standse sin nysgerrighed og higen efter at komme videre ned i stoffet for at agere hjælpelærer? Og sikke en tydeliggørelse af niveauforskelle i elevmassen, der kommer til udtryk ved at opgradere elever til lærerstørrelse, for ikke at tale om et utidigt anbragt elevansvar i forhold til kammerater.

Det var måske på sin plads at minde om, hvad professor Mogens Nielsen sagde ved sin afskedsforelæsning på Danmarks Pædagogiske Universitet:

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

'Lad os uddanne lærere til at handle selvstændigt, og lad os give undervisningen tilbage til dem'. Det er tit nok beskrevet her i bladet, at lærerundervisningstiden forsvinder i kaskader af aktiviteter med svagt eller intet fagligt indhold. Kritikken af undervisningsmetoder byggende på en vag forestilling om 'ansvar for egen læring' har også været fremført med nogen kraft. Folkeskolen har udviklet sig bort fra en fagligt stærk og stor middel- og over middel-gruppe med en lille top og en lille bund til en nøgternt betragtet alt for stor bund, meget mindre middel og lille top. Giv lærerne undervisningen tilbage, lad os satse på en undervisning, der retter opmærksomheden på middel/over middel-området med den fornødne ressourcetildeling, autoritet og selvstændighed. De mange i middelgruppen vil højne standarden på begge sider og give kloge børn.

Torben Thomsen

Aars