Når børn er bange

Hjælp dit barn med at overvinde angst og frygt

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Bogen består af et afsnit om at forstå sit ængstelige barn og om begrebet angst. Anden del af bogen er om angsttilstande såsom separationsangst, OCD og fobier.

I løbet af bogen er der henvisning til talrige korte cases, som illustrerer forfatterens synspunkter. Forfatteren har en facitpræget holdning, for eksempel at man skal sove i sin egen seng, når man er seks år.

Bogen leverer nogle gode råd til forældre om, hvordan de kan støtte deres barn i at overvinde angsten. En hel del er alment kendt, for eksempel at det er godt at forberede barnet.

I det generelle afsnit er forfatteren på den ene side interesseret i at støtte forældre i at klare tingene selv i forhold til deres ængstelige barn. På den anden side gør hun med sine symptomtællinger og skemaer det modsatte, således at der mest er tale om en sygeliggørelse som eksempelvis formuleringen: "Det er en god idé, at du holder dig ajour med dit barns subkliniske angstsymptomer".

Forfatteren bruger utroligt mange begreber uden at definere dem. Hun mener, at forskning har vist, at frygt har en anden betydning end den vedtagne (som om forskning kan gøre rød til blå). Hun bruger angst og frygt i flæng for variationens skyld, men bruger også begreberne: Angstlidelser, angstlignende reaktioner, normale frygtformer, frygtlidelser, det ængstelige temperament, ængstelig personlighedsstil, overængstelige reaktioner og så videre.

Endelig er nogle spørgsmål i skemaerne misvisende og kan tyde på andre tilstande. For eksempel skulle et bekræftende svar på spørgsmålet: "Har dit barn en dårlig holdning eller et dårligt "kropssprog ." pege på social fobi.