Debat

Kulturer skal ligestilles

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Folkeskolen har bedt mig kommentere Bent Ole Bærenholdts og Pernille Rubins kritik af min undersøgelse 'Os og dem - om fremmedgørelse af børn og unge med etnisk minoritetsbaggrund i og af folkeskolen'. Jeg bliver af kritikerne tillagt den holdning, at det skulle være kritisabelt, at den danske kultur står centralt i folkeskolen. Jeg mener selvfølgelig ikke, at den danske kulturarv skal vige for andre kulturer, men derimod at der ved siden af - og på lige fod - skal være plads til andre normer og værdier (så længe de kan forenes med menneskerettighedskonventionerne). Det betyder, at majoritetens forestilling om dansk kultur skal gøres til genstand for overvejelser om, hvorvidt den er inkluderende eller ekskluderende over for andre kulturer. Enhver etnisk gruppe benytter således symboler og fortællinger til at skabe et fællesskab.

Disse symboler og fortællinger er vigtige, men de behøver ikke nødvendigvis at have en forankring i virkeligheden, og de kan nemt få en ekskluderende effekt! Forestillingen om, at ligestillingen mellem kønnene i Danmark skulle være enestående i verdenssammenhæng, gør det for eksempel svært at anerkende, at også muslimske piger/kvinder kan være ligestillede; forestillingen om, at det danske uddannelsessystem er det bedste i verden, gør det endvidere svært at anerkende en somalisk veterinæruddannelse og så videre.

Derfor kommer den danske kultur (ofte utilsigtet) til at fremstå som overlegen og dermed ekskluderende. Pernille Rubin sætter spørgsmålstegn ved undersøgelsens metodevalg. Jeg kan oplyse, at jeg kun har fortolket og videreformidlet 37 unges oplevelser, men at oplevelserne i øvrigt er i overensstemmelse med det, som blandt andet kommer til udtryk i Undervisningsministeriets 'Heldigvis er vores folkeskole for alle', 1999, samt med flere skolepsykologers erfaringer i 'Bare fordi vi deler hudfarve', Politiken 3. marts 2002. Når det gælder unges mangelfulde muligheder for at identificere sig med lærere med etnisk minoritetsbaggrund, henviser jeg til Folkeskolens pressemeddelelse af 13. juni 2002: 'Stadig kun få tosprogede lærere på københavnske skoler'.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Eric Tinor-Centi

TLS-Konsulenterne Taastrup