Anmeldelse

Profession og praktik

Profession og praktik

Klik for at skrive manchettekst.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Bogen henvender sig bredt til alle, der arbejder med praktik i professionsuddannelserne - både vejlederne på arbejdspladsen og underviserne i de mellemlange videregående uddannelser. Formålet er, som forfatterne skriver, at "bidrage til en eftertænksom diskussion af en række centrale problemstillinger" i de såkaldte vekseluddannelser, blandt andet med udgangspunkt i at arbejdets karakter primært tilegnes i praktikken.

Professionalisering, forholdet mellem teori og praksis samt skriftlighed i uddannelserne tages under behandling. I bogen konstrueres en optik, en model, der viser, hvordan det professionelle arbejde kan bestemmes i dimensionerne vidensarbejde, menneskearbejde og lønarbejde. Praktikkens læringsrum kan kvalificeres gennem anvendelse af dimensionerne som en analyseramme. 

Den gamle traver teori-praksis-relationen bliver taget under tiltrængt fornyet behandling. Synspunktet er, at man ikke behøver at give den ene videns- eller læringsform forrang. Dette følges op med udfoldelse af begrebet praksislæring og ved til sidst i bogen at give kravet om den øgede skriftlighed i uddannelserne et kritisk eftersyn. Her er en vigtig pointe, at man er nødt til at sprænge de traditionelle skriftlige genrer i uddannelserne, så de studerendes sanselige erfaringer med arbejdet kan få plads.

Bogen bidrager til at udvikle samtalen om læreruddannelsens kvalitet i praktikken. En dialog, der skal føres med udgangspunkt i en respektfuld arbejdsdeling mellem uddannelsessted og praktiksted. Bogen vil med fordel kunne læses af alle, der arbejder med at udvikle praktikken i uddannelserne og i forbindelse med efter- og videreuddannelse, herunder på praktiklæreruddannelsen.